Piraterij en gewapende overvallen wereldwijd naar laagste niveau in decennia

 Het Internationaal Maritiem Bureau (IMB) van de ICC heeft in de eerste helft van dit jaar 58 incidenten van piraterij en gewapende overvallen op schepen geregistreerd, het laagste aantal gerapporteerde incidenten voor de eerste helft van enig jaar sinds 1994 en 10 lager dan de 68 incidenten in dezelfde periode vorig jaar. “Een bewijs van zijn spilfunctie bij het verhogen van het bewustzijn om de wateren veiliger te maken”, aldus het IMB,.

 In de eerste zes maanden van 2022 meldde IMB’s Piracy Reporting Centre (PRC) 55 geënterde schepen (was 61), twee (vier) pogingen tot aanvallen en één (1) gekaapt schip. In de eerste helft van vorig jaar werd daarnaast ook nog een twee keer op schepen geschoten. Van de geënterde schepen lagen er 32 voor anker, zeven afgemeerd en ede resterende 17 tijdens het varen op zee

IMB-directeur Michael Howlett zei: “Dit is niet alleen goed nieuws voor de zeevarenden en de scheepvaartindustrie, het is ook positief nieuws voor de handel die de economische groei bevordert. Maar de risicogebieden veranderen en de scheepvaartgemeenschap moet waakzaam blijven. Wij moedigen regeringen en reagerende autoriteiten aan om hun patrouilles voort te zetten die een afschrikkend effect hebben.”

Hoewel de daling van het aantal gemelde incidenten inderdaad bemoedigend is, blijft het IMB PRC waarschuwen voor zelfgenoegzaamheid:  bij 96% van de gemelde incidenten werden schepen geënterd. Hoewel er in deze periode geen melding is gemaakt van ontvoeringen van bemanningen, blijft het geweld tegen en de bedreiging van bemanningen voortduren: 23 bemanningsleden werden gegijzeld en nog eens vijf bemanningsleden werden bedreigd.

Voorzichtige vooruitgang in de Golf van Guinee

Van de 58 incidenten werden er 12 gemeld in de Golf van Guinee, waarvan er tien werden omschreven als gewapende overvallen en de overige twee als piraterij. Begin april werd een Panamax-bulkschip door piraten aangevallen en geënterd op 260 zeemijl van de kust van Ghana. Hieruit blijkt dat ondanks een daling van het aantal gemelde incidenten, de dreiging van piraterij en ontvoeringen van bemanningen in de Golf van Guinee blijft bestaan.

Na de melding van het incident heeft IMB PRC onmiddellijk de regionale autoriteiten en internationale oorlogsschepen gealarmeerd en om bijstand gevraagd. Een oorlogsschip van de Italiaanse marine en zijn helikopter kwamen onmiddellijk in actie, redden de bemanning en stelden het schip in staat om onder escorte naar een veilige haven te varen.  IMB PRC prijst het snelle en positieve optreden van de Italiaanse marine, dat ongetwijfeld heeft geleid tot de redding van de bemanning en het schip. Zij dringt er bij de kustwachtinstanties en de onafhankelijke internationale marines op aan hun inspanningen voort te zetten om ervoor te zorgen dat dit misdrijf permanent wordt aangepakt in deze wateren, waar 74% van de gegijzelde bemanningen ter wereld zich bevindt.

Voorzichtige winst in de Golf van Guinee

Bij de doortocht van de Straat van Singapore blijven schepen het doelwit van lokale daders, die meer dan 25% van alle sinds het begin van het jaar gemelde incidenten in de wereld voor hun rekening nemen. Bij alle 16 gemelde incidenten slaagden de daders erin aan boord van de vaartuigen te komen. Hoewel het om opportunistische misdrijven van laag niveau gaat, blijven bemanningen gevaar lopen; bij ten minste zes incidenten werd melding gemaakt van wapens.

Buiten de Straat van Singapore is er in de Indonesische archipel voor het eerst sinds 2018 een lichte stijging van het aantal gemelde incidenten, met zeven gemelde incidenten in vergelijking met vijf in dezelfde periode vorig jaar. Vijf schepen werden voor anker geënterd en telkens één terwijl de schepen op hun ligplaats lagen en aan het stomen waren. Bij ten minste drie incidenten werden wapens gerapporteerd, waarbij één bemanning werd bedreigd.

 Dreiging blijft bestaan in de Golf van Aden

Hoewel er sinds het begin van het jaar geen incidenten zijn gemeld, bestaat de dreiging van piraterij nog steeds in de wateren voor de zuidelijke Rode Zee en in de Golf van Aden, die de kusten van Jemen en Somalië omvat. Hoewel de kans op incidenten is verminderd, beschikken de Somalische piraten nog steeds over het vermogen en de capaciteit om incidenten uit te voeren, en alle koopvaardijschepen wordt aangeraden de aanbevelingen in de meest recente beste beheerpraktijken op te volgen wanneer zij in deze wateren varen.