Piek in gewapende overvallen baart zorgen voor vitale handelsroute de Straat van Singapore

 

De Straat van Singapore, de kritieke scheepvaartroute die 30% van de wereldwijde handelsstromen afhandelt, ziet een stijging in incidenten met gewapende overvallen. Het ICC International Maritime Bureau (IMB) Piracy Reporting Centre maant tot voorzichtigheid na een stijging van het aantal gewapende overvallen in de Straat van Singapore, waardoor deze maritieme misdaad het hoogste niveau sinds 2020 heeft bereikt.

Wereldwijd werden in de eerste helft van het jaar 90 gevallen van piraterij en gewapende overvallen geregistreerd, een stijging van 50% ten opzichte van dezelfde periode in 2024 en het hoogste aantal gerapporteerde incidenten sinds de eerste helft van 2020, volgens het onlangs vrijgegeven rapport van het ICC International Maritime Bureau (IMB) Piracy Reporting Centre.

Van de gemelde incidenten werden 79 schepen geënterd, zes pogingen tot aanvallen, vier kapingen en één schip beschoten. De bezorgdheid over het welzijn van de bemanning houdt aan: 40 bemanningsleden werden gegijzeld, 16 ontvoerd, vijf bedreigd en drie aangevallen en gewond. Van de aangevallen schepen waren er 71 aan het varen, lagen er 15 voor anker en vier afgemeerd. Het ging om 34 bulkcarriers, 23 tankers, 13 containerschepen en 2o overigen

De Straat van Singapore registreerde in de eerste helft van dit jaar  57 incidenten tegen 15 à 20 in de vier jaar hiervoor en is goed voor ongeveer 63% van het totaal aantal wereldwijd gerapporteerde incidenten. Het enteren van grote schepen van meer dan 150.000 DWT in deze smalle en overvolle waterweg blijft een groot probleem, vooral gezien het slagingspercentage van 95% bij entingen in de Straat van Singapore.

Hoewel het om relatief kleine incidenten gaat, wordt dit risico nog vergroot door het aanhoudende gebruik van vuurwapens en messen in 34 van de 57 gerapporteerde incidenten. De veiligheid en het welzijn van de bemanning blijven ook kwetsbaar: 13 bemanningsleden werden gegijzeld tijdens incidenten, vijf werden bedreigd, drie raakten gewond en één werd aangevallen.

“De Straat van Singapore is een kritieke scheepvaartroute, met schepen die ruwweg 30% van de wereldhandel vervoeren”, zegt IMB-directeur Michael Howlett. “Deze stijging van het aantal incidenten is zeer zorgwekkend omdat het de veiligheid van onze zeevarenden en de beveiliging van de internationale handel in gevaar brengt.”

Mede door de toegenomen activiteit in de Straat van Singapore deden in de regio Zuid-Oost Azië 65 incidenten voor. Ondanks het lagere aantal incidenten blijft de Golf van Guinee een aanzienlijk risico vormen voor de veiligheid van de bemanning en blijft het een regio waar voortdurende voorzichtigheid essentieel is. De regio registreerde 12 incidenten en was goed voor 87% van alle ontvoeringen van bemanningen wereldwijd in de eerste helft van 2025.

Hoewel er sinds april 2025 geen nieuwe incidenten zijn gemeld voor de kust van Somalië, blijven de Somalische wateren een voortdurende bedreiging vormen voor mogelijke piraterij-incidenten, vooral nu de zuidwestmoesson de komende maanden afneemt. In Afrika deden er drie piraterijgevallen voor, in het Indische Sub Contnent vijf en de rest van wereld vijf .

Het IMB blijft alle zeevarenden die wateren doorvaren die bekend staan om incidenten met piraten en gewapende overvallen, aanmoedigen om waakzaam te zijn en de aanbevolen praktijken te volgen die worden beschreven in de meest recente Best Management Practices.