Orkaan Milton kan volgens deskundigen leiden tot een schadebedrag tot $ 100 miljard voor de wereldwijde verzekeringssector, waardoor de herverzekeringspremies in 2025 kunnen stijgen en de aandelen van sommige verzekeringsmaatschappijen een impuls kunnen krijgen. Het is mogelijk een van de meest verwoestende orkanen die de regio tot nu toe heeft getroffen. De regio herstelt van de verwoestingen die orkaan Helene minder dan twee weken geleden aanrichtte. Verzekerde schades van Milton kunnen oplopen van $60 miljard tot $100 miljard als de orkaan rechtstreeks aan land komt in het dichtbevolkte gebied van Tampa, aldus analisten van Morningstar DBRS.
Een schade van $100 miljard zou Milton op één lijn zetten met orkaan Katrina in 2005 en dat betekent dat verzekerde schades waarschijnlijk “substantieel maar niet catastrofaal” zouden zijn. Katrina veroorzaakte het grootste verzekerde schade door een orkaan. Het op één na grootste schadebedrag kwam van orkaan Ian, die Florida trof in 2022 en leidde tot schades van ongeveer $ 60 miljard. Analisten van RBC schatten dat Milton zou leiden tot vergelijkbare schades als Ian die “zeer beheersbaar” zouden moeten zijn voor de verzekeringssector. Analisten van Jefferies schatten dat een grote orkaan in een van de dichtstbevolkte regio’s van Florida zou leiden tot een verzekerd schade van ongeveer twee miljard dollar. “Een gebeurtenis van 1 op 100 jaar wordt door sommigen geschat op $175 miljard aan schades als de orkaan aan land komt in de regio Tampa en $70 miljard aan schades in de regio Ft Myers”, schreven ze in een notitie.
Verzekeraars en herverzekeraars hebben gereageerd op de stijgende schades door natuurrampen, die volgens wetenschappers worden verergerd door klimaatverandering, door tarieven te verhogen en activiteiten met een hoger risico uit te sluiten. “Betere voorwaarden voor herverzekeringscontracten, bredere inkomstendiversificatie en grotere reservebuffers zouden de sector in een betere positie moeten brengen dan voorheen”, aldus de analisten van RBC in een toelichting.