Opkomst ‘ghost brokers’ die zich richten op jonge bestuurders op sociale media 

Berichten over mensen die worden gedupeerd door valse autoverzekeringsaanbiedingen die door Ghost Brokers op sociale media worden verkocht, zijn vorig jaar met 6% gestegen en er wordt een verdere stijging verwacht naarmate de financiële druk toeneemt, waarschuwt het Insurance Fraud Bureau (IFB).‘Ghost Broking’ is de naam die wordt gegeven aan een tactiek die wordt gebruikt door fraudeurs die zich voordoen als echte verzekeringsmakelaars en frauduleuze verzekeringspolissen verkopen.

Het nieuws komt op het moment dat exclusieve bevindingen van YouGov onthullen dat één op de vijf 18-24-jarigen nu sociale media gebruikt om naar autoverzekeringsdeals te zoeken, wat volgens het IFB een aantrekkelijk jachtgebied is voor Ghost Brokers. Bovendien laten nieuwe inzichten van de IFB zien dat TikTok en SnapChat nu tot de meest populaire sites behoren waar oplichting kan plaatsvinden.

Het General Insurance Fraud Committee (GIFC) gelooft dat meer mensen verleid zullen worden door deals die te mooi zijn om waar te zijn en heeft in samenwerking met verzekeraars en politie een campagne gelanceerd om het publiek aan te moedigen verstandig te zijn met valse deals.Elk jaar kan de IFB tot 50.000 frauduleuze autoverzekeringspolissen ontdekken, waarvan er duizenden verband houden met Ghost Broking-activiteiten.

Ursula Jallow, IFB-directeur: “Steeds meer jonge mensen wenden zich tot sociale media om deals te vinden en geld te besparen. Deze deals zijn vaak niet wat ze zeggen dat ze zijn en zorgen ervoor dat de slachtoffers ernstig in de problemen komen en het risico lopen in de problemen te komen met de politie omdat ze onverzekerd rijden. Als onderdeel van deze nationale campagne helpen we jonge automobilisten de waarschuwingssignalen van een Ghost Broking-zwendel te herkennen. Als iemand denkt een nepverzekeringsdeal te hebben gezien, kan hij dit anoniem melden aan onze vertrouwelijke CheatLine.”

Hoofdinspecteur Tom Hill van de politie van de City of London, de afdeling Insurance Fraud Enforcement (IFED), vult aan:“Factoren zoals de kosten van levensonderhoud en laagbetaalde deeltijdbanen maken studenten en jonge volwassenen helaas tot het perfecte doelwit voor Ghost Brokers. Omdat ze sociale media vaak kunnen gebruiken om verleidelijke aanbiedingen te adverteren, kunnen deze criminelen uiteindelijk toegang krijgen tot een grote groep slachtoffers.“Het loont echt de moeite om ervoor te zorgen dat u de echte deal krijgt als u een verzekeringspolis koopt. Een valse autoverzekering kan betekenen dat je een boete krijgt, punten op je rijbewijs, dat je auto in beslag wordt genomen en verpletterd, om nog maar te zwijgen van het dekken van de kosten van een nieuwe, geldige polis.”

Mark Allen, hoofd fraude en financiële criminaliteit van verzekeraarsorganisatie ABI, zegt: “Aangezien individuen en huishoudens krappe budgetten hanteren om de kosten van levensonderhoud het hoofd te bieden, wil niemand ten prooi vallen aan fraudeurs. Pas op voor aanbiedingen die op sociale media worden geadverteerd en neem rechtstreeks contact op met verzekeringsmaatschappijen of raadpleeg het Financial Services Register om de gegevens van de makelaar te verifiëren. De gouden regel is om nooit overhaast te handelen; als een deal te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat waarschijnlijk ook het geval.”