Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en spoorbeheerder ProRail hebben de afgelopen jaren stappen gezet om spoorwegovergangen veiliger te maken op het veelgebruikte reizigersnet. Tegelijk ziet de Onderzoeksraad dat de huidige risicoanalyses onvoldoende rekening houden met het gedrag van weggebruikers bij overwegen waar maar weinig treinen rijden. Weggebruikers verwachten niet dat daar soms toch een trein rijdt. Daarom moeten het ministerie en ProRail duidelijke keuzes maken om de veiligheid voor machinisten en weggebruikers te vergroten
Scott Douglas, raadslid bij de Onderzoeksraad voor Veiligheid: ‘Is het voor een weinig gebruikt spoor te duur om van de onbeveiligde overweg een beveiligde overweg te maken? Dan moet ProRail alternatieve manieren voor de actieve beveiliging van overwegen inzetten. Blijkt ook een alternatieve actieve beveiliging van overwegen niet haalbaar? Dan moet ProRail overwegen de overweg of het baanvak op te heffen.’
De Onderzoeksraad voor Veiligheid komt met deze aanbevelingen na onderzoek van een aanrijding op woensdagmiddag 28 augustus 2024 tussen een goederentrein met een overstekende vrachtwagen op de onbeveiligde overweg Zanddijk in Hooge Zwaluwe. De machinist van de goederentrein kwam hierbij om het leven en een van de andere twee collega’s op de goederentrein raakte gewond. Op deze goederenlijn reed slechts twee maal per week een trein.
Duidelijkheid door regie staatsecretaris Infrastructuur en Waterstaat
Een overweg kan alleen veilig gemaakt worden als helder is hoe de verantwoordelijkheid tussen spoorbeheerder en wegbeheerder duidelijk is verdeeld. Daarom vraagt de Onderzoeksraad aan de staatssecretaris om goed vast te leggen wie welke verantwoordelijkheden en kosten draagt voor overwegveiligheid. Als niet helder is wie waarover gaat, is het niet realistisch dat er op dit punt veiligheidsstappen worden genomen.
Bekijk het volledige rapport op de onderzoekspagina: ‘Overwegaanrijding Hooge Zwaluwe‘











