Onderzoek Ecclesiastical : Onderverzekering meer dan ooit een probleem voor vermogende klanten

V Vier op de vijf makelaars vinden dat er een probleem is met vermogende (high network) HNW-klanten die onderverzekerd zijn, een stijging ten opzichte van vorig jaar. Zeven op de 10 zijn van mening zijn van mening dat onderverzekering meer een probleem is voor vermogende klanten dan ooit tevoren en eveneens 70%  zegt dat HNW-klanten meer ondersteuning en begeleiding nodig hebben om de risico’s van onderverzekering te begrijpen. Dat zijn enkele uitkomsten uit een onderzoek van de Britse nicheverzekeraar  Ecclesiastical, dat er bij makelaars op aandringt om met hun HNW-klanten te praten over het belang van regelmatige waarderingen om onderverzekering te voorkomen nu de inflatie hoog blijft

Terwijl de inflatie en de crisis in de kosten van levensonderhoud aanhouden, heeft nieuw onderzoek aangetoond dat vier op de vijf (77%) makelaars geloven dat er een probleem is met onderverzekering in de vermogende markt (HNW), een stijging van 5% ten opzichte van vorig jaar. Uit interviews met 119 makelaars die zaken doen met HNW-klanten bleek dat zeven op de tien (68%) van mening is dat onderverzekering voor HNW-klanten een groter probleem is dan ooit tevoren.

Onderverzekering is zo’n wijdverbreid probleem dat een kwart (25%) van de makelaars denkt dat alle vermogende klanten onderverzekerd zijn, maar desondanks zegt slechts 30% dat hun klanten zich zorgen maken dat ze onderverzekerd zijn.Gebouwen (69%), sieraden (56%), inboedel (53%) en horloges (50%) zijn de gebieden waar klanten het meest onderverzekerd zijn. Gevolgd door kunst (31%), antiek (29%), handtassen (25%), kleding (23%) en whisky/wijncollecties (23%).  

De belangrijkste redenen waarom makelaars denken dat HNW-klanten onderverzekerd zijn, zijn een gebrek aan bewustzijn van de enorme stijging van herbouw-/reparatiekosten (79%), verouderde taxaties (78%) en een gebrek aan bewustzijn van de waarde van gebouwen/inboedel (75%). Gevolgd door inflatie (66%) en klanten die geen hogere premies willen betalen (61%). Door de hoge inflatie en de crisis in de kosten van levensonderhoud willen sommige vermogende klanten kosten besparen door hun verzekeringsdekking te verlagen. 15% van de makelaars meldt dat klanten het afgelopen jaar hun verzekeringsdekking hebben verlaagd en drie op de 10 (27%) verwacht dat dit in de toekomst nog meer zal gebeuren.  

Verouderde waarderingen zijn een belangrijk risico voor vermogende klanten.

Driekwart van de makelaars (73%) denkt dat vermogende klanten een verzekering hebben op basis van waarderingen die meer dan vijf jaar oud zijn, en een kwart (24%) zegt dat klanten een verzekering hebben op basis van waarderingen die meer dan tien jaar oud zijn. Het is belangrijker dan ooit voor makelaars om met hun HNW-klanten te praten over het belang van regelmatige waarderingen en het vaststellen en handhaven van verzekerde bedragen op het juiste niveau om het risico van onderverzekering te voorkomen.

Door de stijgende inflatie, de crisis rond de kosten van levensonderhoud en het beperkte aanbod is de waarde van luxe horloges uit het topsegment, waaronder Rolex en Patek Philippe, blijven stijgen. Sommige klanten realiseren zich misschien niet wat hun huidige waarde is en als het ergste zou gebeuren en ze een vervangend horloge zouden moeten kopen, zouden ze mogelijk aanzienlijk onderverzekerd zijn.   Ecclesiastical  adviseert dat vermogende klanten hun verzekerde bedragen jaarlijks herzien om er zeker van te zijn dat hun bezittingen correct zijn verzekerd. Snel in waarde toenemende bezittingen, zoals juwelen en horloges, moeten om de drie jaar worden geherwaardeerd en bezittingen met een stabielere waarde, zoals kunst, porselein en antiek, om de vijf jaar.  

De meerderheid (92%) van de makelaars onderneemt proactieve stappen om het risico op onderverzekering bij hun vermogende klanten te verkleinen, waaronder het bespreken van de risico’s van onderverzekering (48%), het aanmoedigen van herbouwkostenramingen (28%) en het adviseren van klanten om actuele taxaties te laten uitvoeren (20%) en de inboedel en verzekerde bedragen te herzien (15%). Desondanks zegt zeven op de 10 makelaars dat vermogende klanten meer ondersteuning en begeleiding nodig hebben om de risico’s van onderverzekering te begrijpen (69%).  

Sarah Willoughby, Art & Private Client Business Director bij Ecclesiastical, zegt: “Onderverzekering is altijd al een probleem geweest in de vermogende sector, maar nu, tegen een achtergrond van aanhoudend hoge inflatie, blijkt uit ons onderzoek dat zeven op de 10 makelaars geloven dat onderverzekering meer dan ooit een probleem is voor vermogende klanten. Het is belangrijker dan ooit dat makelaars met hun klanten praten om ervoor te zorgen dat ze hun waarderingen up-to-date houden. Hoewel vermogende klanten bestaande taxaties kunnen hebben, stijgen de prijzen en waarden van veel kostbaarheden snel en kunnen taxaties snel verouderd raken. Makelaars spelen een belangrijke rol om ervoor te zorgen dat hun klanten de juiste dekking hebben”.