Autofabrikanten hebben een quasi-monopolie op zichtbare reserveonderdelen; er is geen vrije concurrentie op deze markt. De gevolgen worden gedragen door de consument: sommige onderdelen zijn nu twee keer zo duur als tien jaar geleden.De prijzen voor auto-onderdelen zoals koplampen, achterlichten en kofferdeksels zijn opnieuw gestegen. Dit blijkt uit een recente analyse van de Duitse Vereniging van Verzekeraars (GDV). “Terwijl de inflatie in Duitsland de laatste tijd daalt, blijven autofabrikanten de prijzen verhogen. Tussen augustus 2023 en augustus 2024 stegen de prijzen met gemiddeld 6,2 procent. Voor radiatorroosters was dit zelfs meer dan 10 procent,” zegt Jörg Asmussen, Managing Director van GDV.
Deze prijsstijging maakt deel uit van een langetermijntrend die GDV al jaren waarneemt. “De kosten van auto-onderdelen stijgen snel en staan grotendeels los van de algemene prijstrend. Terwijl de consumentenprijsindex sinds 2014 met ongeveer 28% is gestegen, hebben autofabrikanten hun prijzen voor reserveonderdelen met gemiddeld bijna 75% verhoogd,” zegt Asmussen. Kofferdeksels en achterste zijpanelen zijn nu twee keer zo duur als tien jaar geleden en de prijs van achterlichten is met 86 procent gestegen.
Hogere reparatiekosten belasten verzekeraars
Voor verzekeraars leiden deze stijgende prijzen van reserveonderdelen tot aanzienlijk hogere reparatiekosten bij ongevallen. “Vorig jaar lag de gemiddelde materiële schade bij een WA-verzekering voor een auto rond de 4.000 euro – in 2013 was dat nog 2.500 euro,” zegt Asmussen. Duitse autoverzekeraars moesten in 2023 al verliezen van meer dan drie miljard euro opvangen door gestegen reparatiekosten. Voor 2024 verwachten ze een verder verlies van ongeveer twee miljard euro.Hoe deze kostenontwikkeling de premies voor autoverzekeringen beïnvloedt, is een beslissing voor elke individuele verzekeringsmaatschappij. “Er is echter een duidelijke correlatie tussen stijgende prijzen voor reserveonderdelen en verzekeringspremies,” verduidelijkt Asmussen.
Monopoliepositie van autofabrikanten voor zichtbare reserveonderdelen
De voortdurende prijsstijging wordt in de hand gewerkt door een quasi-monopolie van de autofabrikanten. De zogenaamde modelbescherming beschermt niet alleen het ontwerp van voertuigen, maar ook dat van alle zichtbare reserveonderdelen zoals spatborden, motorkappen, buitenspiegels en deuren. “Bestuurders en garages worden gedwongen om veel van deze reserveonderdelen rechtstreeks bij de autofabrikant te kopen – er is hier praktisch geen vrije concurrentie,” bekritiseert Asmussen. Hoewel een wetswijziging bedoeld is om de modelbescherming te hervormen, blijven de bestaande rechten van autofabrikanten tot 2045 van kracht.