Ominimo en Fixico combineren autoverzekeringen met geavanceerde AI en digitaal schadeherstelmanagement



Ominimo, autoverzekeraar met geavanceerde AI, en Fixico, digitaale platform voor schadeherstelmanagement, kondigen een strategisch partnership aan voor het managen van alle schadeherstelactiviteiten van Ominimo in Nederland. Deze samenwerking is een belangrijke stap om de snelle groei van Ominimo te ondersteunen, met plannen om binnenkort uit te breiden naar andere Europese markten.

Na een succesvolle lancering in Hongarije – waar Ominimo 7% van de lokale markt veroverde en meer dan 300.000 polissen verkocht in het eerste jaar, met een lager dan gemiddeld schaderatio – breidt Ominimo zijn activiteiten nu uit in Europa. Ominimo wordt ondersteund door Zurich Insurance en wordt gewaardeerd op €200 miljoen. Om deze groei te faciliteren, is Ominimo een exclusieve, lange termijn partnership aangegaan met Fixico voor het digitaal managen en het herstel van alle carrosserie- en ruitschades via Fixico’s platform.

Fixico biedt een volledig digitaal en gestroomlijnd schadehersteltraject direct geïntegreerd in Ominimo’s claimsystemen en processen. Het partnership omvat tevens de onboarding van Autoglaz als partner voor ruitschadeherstel, en biedt Ominimo realtime inzicht in de herstelstatus, prestaties van herstellers en klanttevredenheid.
Belangrijke doelstellingen binnen de samenwerking zijn het herstellen van schades binnen acht dagen in minstens 80% van de gevallen, het aanleveren van offertes binnen 24 uur en een minimale klanttevredenheidsscore van 4,5 (op een schaal van 1 tot 5).

“Fixico is van strategisch belang voor Ominimo. Gezamenlijk kunnen we onze klanten in Nederland én straks in andere markten een snel, transparant en schaalbaar hersteltraject bieden,” zegt Norman Metzner, CEO van Ominimo Nederland.“Ons platform is gebouwd voor ambitieuze, vooruitstrevende verzekeraars zoals Ominimo,” aldus Derk Roodhuyzen de Vries, CEO van Fixico. “Samen geven we vorm aan de toekomst van schadeherstel – door datagedreven workflows te combineren met een optimale klantbeleving.”