In de huidige zakelijke omgeving is het verrichten van een schade-expertise een cruciaal onderdeel van het besluitvormingsproces voor makelaars en verzekeraars. De kwaliteit van de informatie die wordt aangeleverd, bepaalt in grote mate de nauwkeurigheid en betrouwbaarheid van de uitkomsten. Als schade-experts zijn wij bij aanvang van het onderzoek afhankelijk van de informatie die ons bij het verstrekken van een opdracht wordt aangeleverd. Dit draagt bij aan efficiëntie en kostenbewustzijn van het expertisetraject. Sinds 1 juli 2024 geldt de vernieuwde Regeling Schadeproces Coassurantie (SPC). De nieuwe SPC is geschreven voor alle branches en zou een handreiking moeten zijn voor de gehele verzekeringsmarkt, dus niet alleen voor de coassurantie maar ook voor de provinciale markt.
Het aanleveren van correcte en volledige informatie is de eerste stap naar een succesvolle expertise. Onvolledige of foutieve informatie kan leiden tot in eerste instantie verkeerde conclusies, wat niet alleen tijdverlies betekent, maar ook extra expertisekosten met zich meebrengt. Het is daarom van essentieel belang dat alle betrokken partijen zich bewust zijn van de noodzaak om nauwkeurige en relevante informatie tijdig te verstrekken.
Efficiëntie in het expertiseproces kan aanzienlijk worden verbeterd door transparantie en duidelijke communicatie. Wanneer alle benodigde informatie tijdig en in een begrijpelijk formaat wordt aangeleverd, kunnen experts sneller en effectiever werken. Dit vermindert de doorlooptijd van het schadebehandelingstraject en zorgt ervoor dat beslissingen sneller kunnen worden genomen. Het aanleveren van de juiste en volledige informatie draagt ook bij aan kostenbewustzijn. Fouten en onvolledigheden in de aangeleverde gegevens kunnen leiden tot extra kosten voor aanvullende onderzoeken, correcties en zelfs juridische procedures. Door vanaf het begin te investeren in de kwaliteit van de informatie, kunnen deze kosten worden vermeden. Dit principe draagt ook bij aan een hogere klanttevredenheid en een betere reputatie van betrokken partijen, zoals verzekeraars, makelaars, verzekeringsadviseurs en expertise-bureaus.
Conclusie
Het tijdig aanleveren van de juiste informatie voor het verrichten van een expertise is van onschatbare waarde. Het bevordert de efficiëntie en de kwaliteit en beperkt de doorlooptijd en kosten. En niet te vergeten, het zal ook de klanttevredenheid verhogen. Het is daarom in het belang van alle betrokken partijen om te investeren in de nauwkeurigheid en volledigheid van de informatie die zij verstrekken en elkaar zo nodig scherp te houden.
Lees vooral de Regeling Schadeproces Coassurantie er eens op na:
update-spc-bijlage-voor-artikel-schadeprotocol-coassurantie.pdf
Bron en foto: NIVRE Nieuwsbrief