Nieuwe Richtlijn voor Motordagwaarde berekening

Op verzoek van verzekeraars heeft de Stichting Zeevaart Binnenvaart Pleziervaart een uniforme richtlijn ontwikkeld voor de berekening van de motordagwaarde voor verbrandingsmotoren en (keer)koppelingen. “Deze richtlijn is bedoeld om een transparante en eenvoudig toepasbare berekening te bieden voor de maritieme verzekeringssector. Hiermee wordt een eenduidige en gestandaardiseerde berekeningsmethodiek geïntroduceerd die breed geaccepteerd wordt in de Europese markt”, meldt het Verbond van Verzekeraars op de website.

Uniformiteit

Tot voor kort werden er binnen de sector twee verschillende methodieken gebruikt voor het berekenen van de motordagwaarde. Met de lancering van de nieuwe berekeningstool beoogt de stichting de uniformiteit op dit gebied te realiseren, een belangrijke stap in de richting van meer transparantie en uniformiteit binnen de industrie.

De missie van de stichting is het ontwikkelen en onderhouden van geavanceerde rekenmodules die specifiek gericht zijn op de maritieme verzekeringsmarkt. De stichting ambieert een Europese richtlijn te creëren die door maritieme experts in heel Europa wordt gehanteerd. De ontwikkeling van de berekeningsmodules gebeurt door een werkgroep van gerenommeerde Europese experts op dit gebied. Deze harmonisatie draagt bij aan een hogere kwaliteit van maritieme en technische schade-expertise. De focus ligt hierbij op de ontwikkeling van rekentools voor diverse sectoren, waaronder de binnenvaart, kustvaart, shortsea en de visserij.

Webgebaseerd calculatieprogramma

Deskundigen kunnen later dit kwartaal via de website shippingcalculation.com of het IVR ERS-platform inloggen om gebruik te maken van dit webgebaseerde calculatieprogramma. Het platform biedt de mogelijkheid om zowel testberekeningen als daadwerkelijke berekeningen uit te voeren. Het gebruik van de module is exclusief voorbehouden aan Europese experts die op basis van hun ervaring en expertise zijn toegelaten.

In het eerste kwartaal van 2025 is het voor experts mogelijk om de motordagwaarde van verbrandingsmotoren en (keer)koppelingen te berekenen via het speciaal ontwikkelde platform. Aansluitend werkt de stichting aan de ontwikkeling van andere rekentools, waaronder modules voor het berekenen van de waarde van elektromotoren, roerpropellers en batterijpakketten.