Nieuw IMB-rapport onthult zorgwekkende toename van incidenten met zeepiraterij in 2023; aantal gijzelings- en ontvoeringsgevallen bijna verdubbeld

Het jaarlijkse Piracy and Armed Robbery Report van het ICC International Maritime Bureau (IMB), dat deze week is uitgekomen, toont zich bezorgd over de eerste succesvolle kaping in Somalië sinds 2017. Het IMB-jaarrapport registreerde 120 incidenten van zeepiraterij en gewapende overvallen op schepen in 2023, vergeleken met 115 in 2022.Er werden 105 schepen geënterd en negen pogingen tot aanvallen, vier gekaapte schepen en twee beschoten schepen gemeld.

Hoewel het aantal gerapporteerde incidenten in 2023 licht is gestegen ten opzichte van 2022, maant het IMB tot voorzichtigheid voor de veiligheid van de bemanning, aangezien het aantal gegijzelde en ontvoerde bemanningsleden is gestegen van 41 naar 73 en van twee naar 14 in respectievelijk 2022 en 2023. Nog eens tien bemanningsleden werden bedreigd, vier gewond en één  aangevallen in 2023.

Alarmerende eerste succesvolle kaping voor de kust van Somalië sinds 2017

Op 14 december 2023 registreerde het rapport de eerste succesvolle kaping van een schip voor de kust van Somalië sinds 2017. Een handymax bulkcarrier werd geënterd en gekaapt door vermeende Somalische piraten. Het incident vond plaats op ongeveer 700 zeemijl ten oosten van Bosaso in Somalië. Volgens berichten werden ook twee dhows gekaapt, een type vaartuig dat mogelijk als moederschepen voor verdere aanvallen kan worden gebruikt.

IMB-directeur Michael Howlett daarover: “Dit is een reden tot bezorgdheid en het IMB roept opnieuw alle kapiteins en scheepseigenaren op om de aanbevelingen en rapportageprocedures te blijven volgen volgens de laatste versie van de Best Management Practices. Het incident toont de voortdurende capaciteiten van de Somalische piraten aan.

Drie van de vier gerapporteerde scheepskapingen in de Golf van Guinee

Ondanks de voortdurende terughoudendheid in het aantal gerapporteerde incidenten in de Golf van Guinee, met 22 in 2023 vergeleken met 19 in 2022, 35 in 2021 en 81 in 2020, waren deze wateren goed voor drie van de vier wereldwijd gerapporteerde kapingen, alle 14 ontvoeringen van bemanningsleden en 75% van de gerapporteerde gijzelingen van bemanningsleden en twee gewonde bemanningsleden in 2023 – nog steeds gevaarlijke wateren voor zeevarenden.

Zorgen over veiligheid bemanning in Straat van Singapore, Straat van Malakka en Indonesische archipel

De Straat van Singapore blijft een punt van zorg vanwege het hoge aantal incidenten. Hoewel ze worden beschouwd als opportunistische misdrijven van laag niveau, waren 95% van de gemelde incidenten succesvol, met in totaal 37 gemelde incidenten in 2023 vergeleken met 38 in 2022. Er wordt nog steeds schade toegebracht aan bemanningen: negen worden gegijzeld en twee bedreigd. Bij drie geregistreerde incidenten werden vuurwapens gemeld en bij 15 incidenten messen. 

“We maken ons zorgen over de late melding en onderrapportage door schepen. Het IMB blijft tijdige rapportage van alle incidenten aanmoedigen, omdat het bijdraagt aan een nauwkeuriger begrip van risico’s,” aldus IMB-directeur Michael Howlett. Eén bemanningslid raakte gewond en had medische hulp nodig nadat in oktober 2023 een bulkcarrier werd geënterd in de Straat Malakka.  Het laatste gerapporteerde incident waarbij bemanningsleden gewond raakten door piraten in het gebied was in 2015.

archipel is een jaar-op-jaar stijging van het aantal gerapporteerde incidenten waargenomen, van 10 in 2022 tot 18 in 2023. Bij 50% van de incidenten werden wapens gemeld. In 2023 werden zeven bemanningsleden bedreigd en twee gegijzeld.

Dreigende gevaren in Zuid-Amerika

Er werden veertien incidenten gemeld van schepen op de ankerplaats Callao in Peru. Zeven bemanningsleden werden gegijzeld en één werd aangevallen en bedreigd. Bij negen incidenten werd melding gemaakt van vuurwapens en messen. Andere getroffen havens in Zuid-Amerika waren de ankerplaats Macapa in Brazilië en de ankerplaatsen Cartagena en Puerto Bolivar in Colombia.

Vraag here. een exemplaar aan van het 2023 Piracy and Armed Robbery Against Ships rapport.