MS Amlin signaleert vijf trends in letselschade- en aansprakelijkheidsclaims

MS Amlin Insurance SE signaleert vijf belangrijke ontwikkelingen in zaken waarbij sprake is van letselschade, langdurig verzuim of aansprakelijkheidsclaims. In de zorg kampen steeds meer medewerkers met PTSS en andere psychische klachten. De coronacrisis zorgde voor een stagnatie in de re-integratie van mensen met langdurig verzuim. ZZP’ers in de bouw stellen opdrachtgevers vaker aansprakelijk voor letselschade. Er zijn steeds vaker zaken waarbij belangenbehartigers betrokken is, en de gemiddelde schadelast neemt toe.

 

  1. Zorgmedewerkers kampen vaker met PTSS en andere psychische klachten

Uit MS Amlin’s claimsdata blijkt dat het aantal zaken waarbij zorgmedewerkers kampen met PTSS of andere psychische klachten in de afgelopen vijf jaar is verdubbeld. Het gaat hierbij om medewerkers van instellingen in de thuis-, verpleeg- en gehandicaptenzorg, de geestelijke gezondheidszorg, maar bijvoorbeeld ook kinderdagverblijven. MS Amlin ziet geen vergelijkbare trend in andere sectoren. Uit onderzoek blijkt dat zorgmedewerkers een hoger risico lopen op het krijgen van PTSS. Dat kan ontstaan door een eenmalige, heftige gebeurtenis, maar ook door een opeenstapeling van gebeurtenissen, zoals agressie- en geweldsincidenten. Zo heeft driekwart van de zorgmedewerkers te maken met agressie en ongewenst gedrag op de werkvloer. Omdat PTSS zo’n grote impact heeft op het dagelijks functioneren van mensen, kan het leiden tot langdurige uitval van een medewerker.

“Situaties waarbij PTSS een rol speelt, zijn complex,” vertelt Daniëlle Putman, Claims Manager Casualty bij MS Amlin. “We zien dat re-integratie moeilijker en langduriger is. Werkgevers kunnen veel doen om te voorkomen dat klachten verergeren of onnodig lang duren. Zo blijkt goede begeleiding en ondersteuning tijdens het werk essentieel. Het verkleint de kans op het ontwikkelen van PTSS of andere psychische klachten, en het vergroot de kans dat signalen sneller opgepakt worden, waardoor medewerkers eerder geholpen kunnen worden.”

  1. Coronacrisis zorgde voor stagnatie in re-integratie van mensen met langdurig verzuim

“We zien dat het aantal langdurige verzuimgevallen sinds de coronacrisis sterk gegroeid is,” aldus Aldert Kwak, Manager Claims Casualty bij MS Amlin. “Door de lockdowns kwamen in de eerste twee jaar van de coronacrisis weinig mensen aan re-integratie toe. Bovendien werd de reguliere gezondheidszorg tijdelijk afgeschaald en kwam het voor dat mensen zorg meden vanwege corona. Afspraken bij huisarts, fysiotherapeut, medisch specialist of psycholoog gingen niet door of werden uitgesteld. Ook het isolement door de lockdowns hinderde het herstel, vooral bij mensen met psychische klachten.

  1. ZZP’ers in de bouw stellen opdrachtgevers vaker aansprakelijk voor letselschade

“We zien een groei in het aantal zaken waarbij ZZP’ers hun opdrachtgever in de bouw aansprakelijk stellen voor opgelopen letselschade,” zegt Niels Booij, Specialist Claims Handler Liability bij MS Amlin. “De bouwsector is sinds 2013 flink gegroeid. Gezien de ambities met betrekking tot de bouw verwachten we dat deze groei zal aanhouden.”

“De bouwsector staat op de tweede plek van sectoren met de meeste arbeidsongevallen én kent veel zzp’ers,” vervolgt Niels. ”Relatief veel zzp’ers in de bouw hebben geen arbeidsongeschiktheidsverzekering of een andere vorm van vangnet. We zien complexiteiten in de dossiers vanwege de verschillende betrokken partijen: hoofdaannemer, nevenaannemers en onderaannemers. Ieder van hen kan bovendien ZZP’ers inschakelen. Het is dus belangrijk dat er vooraf goed wordt geïnventariseerd welke risico’s er zijn en wie waarvoor verantwoordelijk is. Dit moet helder worden afgestemd met alle betrokkenen en contractueel worden vastgelegd. Dit is overigens niet alleen van belang in de bouw, maar in iedere sector waar in dergelijke constructies met meerdere partijen wordt samengewerkt.”

  1. Vaker zaken waarbij belangenbehartiging betrokken is

Het aantal belangenbehartigers groeit, en MS Amlin ziet dit terug in zijn praktijk: er zijn steeds meer letselschadezaken waarbij een belangenbehartiger is betrokken. Dit is een goede ontwikkeling, want het is belangrijk voor verzekerden dat ze worden bijgestaan door een ervaren en kundige partij. Uit onderzoek in opdracht van het Wetenschappelijk Onderzoek- en Datacentrum (WODC) blijkt echter dat de kwaliteit van belangenbehartigers niet altijd even goed is. Dit kan onder andere leiden tot vertraging in de behandeling van letselschadezaken, of een minder gunstige uitkomst voor de benadeelde. Daarom adviseert de WODC ook dat mensen veel beter geïnformeerd moeten worden over wat ze kunnen verwachten van belangenbehartigers.

  1. De gemiddelde schadelast neemt toe

Het aantal omvangrijke letselschadezaken is verdubbeld ten opzichte van vijf jaar geleden. Dit komt onder andere omdat er meer langlopende zaken zijn, waarbij mensen langdurig uitvallen. Ook de kosten, bijvoorbeeld van woningaanpassingen en kosten voor huishoudelijke hulp, of als iemand (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt wordt, zijn toegenomen door de inflatie.

“Hoe langer mensen niet aan het werk zijn, hoe ingewikkelder re-integratie vaak wordt. Dus het maakt veel verschil als werkgevers en andere betrokken partijen snel handelen als mensen uitvallen door ziekte of een ongeval,” vertelt Remko Voorzaat. “Daarom houden we intermediairs op de hoogte van dit soort ontwikkelingen, zodat zij hun klanten hierover kunnen adviseren. Deze ontwikkelingen laten overigens gelijk zien hoe belangrijk het is dat schadebehandelaars niet alleen technisch-inhoudelijk heel goed onderlegd zijn, maar ook uitstekende softskills hebben. Want dit soort zaken hebben grote impact, op alle mensen die betrokken zijn. Daarom investeren we veel in de ontwikkeling van onze schadebehandelaars én geven we hen grote beslissingsbevoegdheid in zaken. Zo kunnen we mensen zo snel mogelijk duidelijkheid bieden”