De lijst met de vijf voornaamste redenen voor recalls van nieuwe auto’s in de tweede helft van 2018 wordt aangevoerd door problemen met de ophanging, de verbinding tussen de wielen en het frame. Uit een inventarisatie van Stericycle Expert Solutions van recalls in de Europese Unie blijkt dat er tussen juli en december van het afgelopen jaar elf recalls vanwege verschillende problemen met de ophanging hebben plaatsgevonden.
Op de tweede plaats kwam het terughalen van nieuwe auto’s vanwege het brandrisico. Ook hier lagen er meerdere oorzaken aan ten grondslag, waaronder beschadigingen aan de brandstofleiding, verkeerde bedrading en de kans op brandstoflekkages. De Top-5 wordt gecompleteerd door recalls vanwege problemen met de remmen, de motor en airbags, besturing en veiligheidsgordels.
In de loop van het jaar deden zich binnen de EU bij een achttal nieuwe automodellen een relatief groot aantal recalls voor: Mercedes Benz E-Klasse , Mitsubishoi ASX, de Mitsubishi Outlander, Peugeot 3008, 5008 en 308 en de Volkswagen Tiguan en Passat . In december werden via het EU Rapex-systeem 15 modellen van 9 verschillende automerken teruggehaald en vond in september het recordaantal van 37 autorecalls plaats..