Meerderheid makelaars en verzekeraars verwachten toename cyberclaims

 

Meer dan tweederde van de respondenten van een wereldwijd onderzoek 2025 Cyber Insurance Outlook.in opdracht van Arctic Wolf Networks verwacht dat de gestage stijging van het aantal  dreigingsactiviteiten ertoe zal leiden dat het aantal nieuwe claims tegen cyberverzekeringen zal toenemen.77% van de makelaars is die mening toegedaan en 6% van de verzekeraars

Gemiddeld heeft 12% van de klanten het afgelopen jaar een claim ingediend en ransomware-aanvallen kwamen het vaakst voor, goed voor ongeveer 18% van de claims van verzekerden in het afgelopen jaar. Na ransomware-aanvallen hadden de meest voorkomende cyberverzekeringsclaims betrekking op datalekken, diefstal van geld en phishing-incidenten, waaronder het compromitteren van zakelijke e-mail.

De waarde van cyberverzekeringsclaims varieert ‘aanzienlijk’, maar recente gegevens wijzen op een gemiddelde van ongeveer $ 115.000 dollar per claim.Sommige rapporten geven echter gemiddelden aan die oplopen tot $ 345.000 dollar voor kleine tot middelgrote ondernemingen en $ 812.360 dollar voor alle organisaties, aldus het rapport. Tweederde, of 66%, van de verzekeraars geeft aan dat de premiesvoor polishouders stegen als gevolg van het indienen van een cyberverzekeringsclaim.

Eerste tekenen volwassenheid

Volgens recent onderzoek van Arctic Wolf komt de cyberverzekeringsmarkt in een nieuwe fase van ontwikkeling en vertoont deze de eerste tekenen van volwassenheid.

Momenteel heeft slechts 47% van de in aanmerking komende organisaties een cyberverzekering, wat wijst op een aanzienlijke kans voor marktuitbreiding. Dit adoptiepercentage varieert per regio. Noord-Amerika is marktleider, maar heeft een lager dekkingspercentage van 45% in vergelijking met Europa, waar 50% van de organisaties in het Verenigd Koninkrijk en Ierland en 54% in de DACH-regio een cyberverzekering heeft.

 

Makelaars werken steeds vaker samen met cyberbeveiligingsproviders om hun klanten beter te kunnen ondersteunen. 71% van de makelaars geeft aan samen te werken met cyberbeveiligingsbedrijven en 94% biedt proactieve ondersteuning, hetzij via interne diensten, hetzij door klanten in contact te brengen met dienstverleners.

 

Claims

Het afgelopen jaar waren ransomware-aanvallen goed voor 18% van de claims die door verzekerde klanten werden ingediend. Andere veelvoorkomende soorten claims zijn datalekken, diefstal van geld en phishing-incidenten. Verzekeraars melden dat 66% van de klanten die een claim hebben ingediend, daarna een verhoging van hun verzekeringspremie hebben gezien.

 

De kosten van cyberverzekeringsclaims variëren afhankelijk van factoren zoals het type incident, juridische en crisiskosten en de grootte van de organisatie. Uit gegevens blijkt dat de meeste claims afkomstig zijn van kleine en middelgrote ondernemingen, met een gemiddeld claimbedrag van $ 205.000.

 

De algehele toename van cyberdreigingen zal naar verwachting leiden tot een verdere stijging van het aantal claims. Hoewel slechts 12% van de verzekerde organisaties het afgelopen jaar een claim heeft ingediend, verwacht 70% van de respondenten dat het aantal claims zal toenemen. Dit geldt voor 77% van de makelaars en 63% van de verzekeraars, die de toenemende dreiging als belangrijkste oorzaak noemen.

 

Stijgende premies

Ook de premies voor cyberverzekeringen vertonen een stijgende lijn. In de afgelopen 12 maanden meldde 53% van de verzekeraars een premiestijging. Makelaars noteerden een stijging van 57% en verzekeraars meldden een stijging van 50%.

 

De meeste premiestijgingen liggen tussen 1% en 25%, waarbij 44% van de respondenten dit stijgingspercentage aangeeft. Vooruitkijkend verwacht 72% van de respondenten dat de premies het komende jaar zullen blijven stijgen. 9% verwacht stijgingen van meer dan 25%, als gevolg van hogere cyberrisico’s, meer claims en inflatie.

 

Afgewezen claims

Niet elke claim wordt goedgekeurd. Afwijzingen komen vaak voor en houden meestal verband met beveiligingslacunes of financiële problemen. De belangrijkste reden voor afwijzing van claims is ontoereikende of ontbrekende beveiligingsmaatregelen, goed voor 26% van de afwijzingen.

 

Financiële instabiliteit en het niet verstrekken van de vereiste informatie zijn beide verantwoordelijk voor 21% van de afwijzingen. Makelaars wijzen vaker naar financiële instabiliteit als belangrijkste reden voor afwijzing (23%), terwijl verzekeraars de nadruk leggen op ontbrekende of ontoereikende beveiligingsprotocollen (32%).

 

Belangrijkste cyberbeveiligingsproblemen voor 2025

Vooruitkijkend naar 2025 richten cyberbeveiligingsproblemen zich op opkomende technologieën en voortdurende risico’s. AI, LLM’s en gegevensprivacy staan bovenaan de lijst van IT-leiders en verzekeraars. Hoewel AI nieuwe risico’s met zich meebrengt, biedt het ook tools om cyberverdediging te versterken.

 

Ransomware blijft de meest directe en financieel schadelijke bedreiging. 78% van de makelaars en verzekeraars meldt dat slachtoffers in sommige of alle gevallen die zij hebben waargenomen, losgeld hebben betaald. Slechts 17% zei dat hun klanten nooit losgeld hebben betaald.De meeste cyberverzekeringen omvatten een of andere vorm van dekking voor losgeldbetalingen. 90% van de polissen biedt dekking voor losgeldbetalingen, maar 52% biedt slechts gedeeltelijke dekking.