Meer verzekeringsfraude vastgesteld in 2024, maar ook hoogste besparing ooit gerealiseerd; opkomst van AI zichtbaar

Verzekeraars hebben vorig jaar  9.070 keer verzekeringsfraude vastgesteld. Het gaat om fraude bij zowel onterechte claims als bij het aanvragen van verzekeringen. Het bespaarde fraudebedrag komt in totaal uit op 95,6 miljoen euro,  ruim 9 miljoen euro meer dan de 86 miljoen euro in 2023 wat de hoogste besparing is in vijf jaar. In vergelijking met 2023 is in bijna 1.100 vaker fraude vastgesteld). Dit blijkt uit cijfers van het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit (CBV) van het Verbond van Verzekeraars.

Fraude met Artificial Intelligence

Er is vorig jaar vaker gewaarschuwd voor cyberrisico’s. Het Verbond vermoedt dat dit komt door de opmars van artificial intelligence (AI) en andere breed toegankelijke digitale mogelijkheden. Verzekeraars zien een toename van geraffineerde fraudevormen in digitale processen en cybercriminaliteit. Dit vormt een risico. Tegelijkertijd wordt AI ook door verzekeraars gebruikt, juist om fraude te detecteren en te bestrijden.

Verzekeraars hebben vorig jaar, dankzij hun gezamenlijke inspanningen op het terrein van fraudebeheersing, gemiddeld 25 keer per dag fraude vastgesteld. Zo is dagelijks gemiddeld 260.000 euro aan schade door misbruik van verzekeringsproducten voorkomen. Verzekeraars hebben de aanpak van fraude de afgelopen jaren stevig uitgebreid. Als middel tegen oplichting delen verzekeraars onderling steeds vaker kennis en informatie. Als fraude is aangetoond, nemen de verzekeraars maatregelen.

Naast het afwijzen van de aangevraagde verzekering of claim, kunnen verzekeraars besluiten de polis te beëindigen, de onderzoekskosten terug te vorderen of aangifte te doen bij de politie. Ook kunnen verzekeraars besluiten de gegevens van een fraudeur op te nemen in het gezamenlijke waarschuwingssysteem, het zogeheten Extern Verwijzingsregister (EVR). Verzekeraars hebben vorig jaar van 3.567 fraudes informatie opgenomen in het gezamenlijke waarschuwingssysteem.

Volgens het uitsprakenregister van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) zijn in 2024 twaalf zaken behandeld over fraude en registratie in het EVR. In vier gevallen heeft dat geleid tot verwijdering van de registratie. In één zaak is de duur van de registratie ingekort. Bij zeven klachten is de EVR-opname gehandhaafd

Groei waarschuwingen Zakelijke Verzekeringen

Verzekeraars van bedrijven en ondernemers hebben de afgelopen jaren de aanpak van fraude stevig uitgebreid. Als middel tegen oplichting delen deze verzekeraars steeds vaker kennis en informatie. Waar vijf jaar geleden 89 frauderende partijen in het waarschuwingssysteem werden opgenomen, is dat aantal inmiddels ruim vervijfvoudigd naar 457 externe registraties in 2024.

Algemeen directeur van het Verbond van Verzekeraars, Richard Weurding: “We zien in toenemende mate de relevantie van AI, want veel bedreigingen zijn cyber gerelateerd. Kennis en kunde uitwisselen blijft enorm belangrijk, om te voorkomen dat criminelen dezelfde ‘trucs’ bij verschillende verzekeraars uitproberen. De bestrijding van fraude is nodig om misbruik aan te pakken en om te voorkomen dat klanten die te goeder trouw zijn niet onnodig te veel premie betalen. Verzekeringsfraude is een misdrijf en als je wordt gepakt zijn de gevolgen groot. Een verzekeraar verhaalt doorgaans ook de onderzoekskosten en verzekeraars kunnen aangifte doen bij de politie. ”

Verder heeft het CBV

  • 258 adviezen over relevante cyberincidenten en -dreigingen zijn met de sector gedeeld.
  • 3.138 incidentmeldingen met dossierinformatie over onderzoeken naar mogelijke fraude zijn van verzekeraars ontvangen.
  • 2.033 vragen van verzekeraars en 165 informatievragen van politie en justitie afgehandeld.
  • 96 anonieme tips over mogelijke fraude en criminaliteit van bezorgde burgers ontvangen.
  • 4 sectorbrede waarschuwingen over nieuwe of opvallende fraudefenomenen uitgegeven.

Nieuwe urgentie aanpak fraude, criminaliteit

Met de lancering van de nieuwe beleidsvisie Weerbaar en Waakzaam legt het Verbond van Verzekeraars meer nadruk op de aanpak door verzekeraars van fraude en (cyber)criminaliteit. Verzekeraars krijgen in toenemende mate te maken met geraffineerde fraudevormen in digitale processen en cybercriminaliteit. Verzekeraars willen niet dat hun klanten en goedwillende premiebetalers daarvan de dupe worden. En door de opkomst van Artificial Intelligence (AI) kan de sector het zich niet veroorloven om in de wedloop met kwaadwillende actoren terrein te verliezen. Het visiedocument roept op om in de aanpak van criminaliteit met ondersteuning van het Verbond werk te maken van nieuwe activiteiten en innovaties.

Factsheet Fraude Verzekeraars 2025