Tegen alle trends in kwamen er afgelopen jaar méér jongeren om het leven bij verkeersongelukken. Het aantal dodelijke slachtoffers onder de 25 jaar schoot in 2024 boven de 100. Vermoedelijk spelen de toegenomen populariteit van de motor, alcohol en groepsdruk een rol: “Het gaat vaker mis met leeftijdsgenoten in de auto”, meldt het AD.
Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat er vorig jaar 108 jongeren om het leven kwamen in het verkeer. Dat is een stuk meer dan de 94 jonge verkeersdoden in 2023. De cijfers zijn zorgelijk, omdat ze in schril contrast staan met de daling van het totaal aantal dodelijke slachtoffers in het verkeer (van 684 naar 675). Als het gaat om de risico’s in het verkeer voor jongeren wordt er de laatste jaren vaak gewezen naar de fatbike. Maar het vervoersmiddel dat er in deze cijfers negatief uitspringt, is de motor. Het aantal jonge motorrijders dat om het leven kwam, verdubbelde afgelopen jaar. Al zijn de aantallen klein (van 6 naar 12).
“We hoorden al een paar jaar dat motorrijden onder jongeren steeds populairder wordt. Daar wilden we in gaan duiken”, zegt Saar Hadders, die bij TeamAlert onderzoek doet naar jongeren in het verkeer. “Met deze cijfers wordt het nog belangrijker om jongeren daar naar te vragen.” Overigens vallen de meeste jonge verkeersdoden in de auto: dat geldt voor bijna de helft van de gevallen. Daarbij gaat het vaak om eenzijdige ongelukken. “Ze verliezen de macht over het stuur in een bocht en knallen tegen een boom. Dat is zo’n beetje het klassieke voorbeeld van een dodelijk auto-ongeluk onder jongeren”, zegt Saskia de Craen van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid
In dat voorbeeld komen twee belangrijke oorzaken samen: jongeren zijn roekelozer én ze hebben minder rij-ervaring. Saar Hadders over dat eerste: “Jongeren nemen meer risico. Omdat hun hersenen nog niet zijn uitgegroeid, kunnen ze de consequenties niet goed inschatten. Ze laten zich ook eerder afleiden en zijn gevoeliger voor groepsdruk.”Dat laatste ziet ook Saskia de Craen. Uit onderzoek blijkt volgens haar dat jongeren meer risico lopen op een ongeluk als er vrienden in de auto zitten. “Dan rijd je anders dan als je ouders naast je zitten. Het is een beetje speculeren waar dat exact mee te maken heeft. Misschien zet je de muziek harder of wil je je uitsloven. Maar het gaat vaker mis met leeftijdsgenoten in de auto.”
Meer alcohol, geen controle
En dan is er nog het gebruik van alcohol. Het aantal verkeersongelukken waarbij alcohol in het spel was, steeg de laatste jaren flink. De Craen wijst als oorzaak vooral naar de politie: „Er wordt steeds minder gecontroleerd, want zegt de politie: via social media is meteen bekend waar de alcoholfuik zich bevindt. Dat is eeuwig zonde. Want met zo’n controle geef je ook een signaal af.” Onderzoeker Hadders maakt wel een kanttekening: “Bij jongeren kijk je ook naar drugsgebruik, dat schatten ze in als minder gevaarlijk dan alcohol. Ze geloven dat cocaïne bijvoorbeeld alerter maakt. In werkelijkheid weten we juist dat de combinatie van alcohol met drugs het risico op ongevallen vergroot.”
Bron AD: