Meer dan 600 miljoen pond gestolen door Britse fraudeurs in de eerste helft van 2025

 

Criminelen hebben in de eerste helft van het jaar 629,3 miljoen pond gestolen, een stijging van drie procent ten opzichte van dezelfde periode in 2024. Er waren meer dan 2,09 miljoen bevestigde gevallen van fraude, een stijging van 17% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Zo blijkt uit het halfjaarlijkse frauderapport van UK Finance, met daarin een gedetailleerd overzicht van de bedragen die zijn leden in de eerste helft van 2025 hebben gemeld als gestolen door middel van betalingsfraude en oplichting.

Banken hebben 870 miljoen pond aan ongeoorloofde fraude voorkomen door middel van geavanceerde beveiligingssystemen, 20% meer dan in de eerste helft van 2024 en gelijk aan 70 pence op elke poging van 1 pond. 66% van de APP-fraudezaken begon online en 17% begon via telecommunicatienetwerken.

De financiële dienstensector blijft voorop lopen in de strijd tegen fraudeurs en de bescherming van klanten. UK Finance roept de regering op om in haar komende fraudestrategie ervoor te zorgen dat alle sectoren verantwoordelijk worden gehouden voor het voorkomen van fraude.

Grote bedreiging

Ben Donaldson, Managing Director of Economic Crime bij UK Finance: “Fraude blijft een grote bedreiging vormen voor onze samenleving en onze economie, en criminelen blijven hun methoden aanpassen om het geld van slachtoffers te stelen en aanzienlijke sommen geld naar criminele ondernemingen te sluizen, wat een grote impact heeft op de samenleving.”

Hij vervolgt: “Ondanks de voortdurende investeringen en preventieve maatregelen van de sector, vindt het merendeel van de fraude plaats buiten het banksysteem, online en via de telefoon, waar de manipulatie al lang voordat er een betaling wordt gedaan, begint. De omvang van de dreiging staat niet in verhouding tot het huidige niveau van overheidsinvesteringen om deze tegen te gaan of de ontoereikende maatregelen van andere sectoren. De overheid moet prioriteit geven aan preventie en de sociale media en telecommunicatiesector ter verantwoording roepen in haar nieuwe fraudestrategie.”

Schade door ongeoorloofde fraude

De schadelast als gevolg van ongeoorloofde transacties met betaalkaarten, internetbankieren en cheques bedroegen in de eerste helft van dit jaar 372 miljoen pond, een daling van 3% ten opzichte van dezelfde periode in 2024. Het totale aantal geregistreerde gevallen bedroeg iets meer dan 1,98 miljoen, wat neerkomt op een stijging van 19%.

Binnen deze cijfers zagen de onderzoekers enkele opvallende verschuivingen ten opzichte van vorig jaar:

  • De schade door chequefraude daalden met 41%
  • De schade door fraude met internetbankieren daalden met bijna een kwart (min 24%).
  • Het aantal gevallen van fraude zonder kaart, waarbij een crimineel gestolen kaartgegevens gebruikt, steeg met 22%

Banken melden aanhoudende problemen met criminelen die slachtoffers misleiden om eenmalige toegangscodes af te geven, waardoor criminelen digitale portemonnees kunnen registreren en frauduleuze betalingen kunnen uitvoeren.

Banken hebben in de eerste helft van het jaar voor 870 miljoen pond aan ongeoorloofde fraude voorkomen, 20% meer dan een jaar geleden. Slachtoffers van ongeoorloofde fraude zoals deze worden wettelijk beschermd tegen schades en uit onderzoek van UK Finance blijkt dat klanten in meer dan 98% van deze fraudegevallen volledig worden vergoed.

Schade door geautoriseerde pushbetalingsfraude

De schade door geautoriseerde pushbetalingsfraude (APP) bedroegen in de eerste helft van dit jaar 257,5 miljoen pond, een stijging van 12 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het aantal APP-gevallen daalde met acht procent tot 110.747.

Net als bij ongeoorloofde fraude zagen we binnen deze cijfers enkele opvallende verschuivingen ten opzichte van vorig jaar:

  • De belangrijkste reden voor de toename van APP-schades waren investeringsfraudes, waarbij een crimineel zijn slachtoffer overhaalt om geld over te maken naar een fictief fonds of te betalen voor een nepinvestering. Via dit soort fraude werd 97,7 miljoen pond gestolen, een stijging van 55% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Bij beleggingsfraude gaat het vaak om grotere bedragen en kan het langer duren voordat mensen doorhebben dat ze zijn opgelicht. Dit betekent dat een deel van de gemelde verliezen betrekking heeft op zaken die in voorgaande jaren zijn begonnen.
  • De schades als gevolg van aankoopfraude, waarbij een slachtoffer vooraf betaalt voor goederen of diensten die nooit worden geleverd, bleven de meest voorkomende vorm van APP-fraude en waren goed voor 72% van alle APP-gevallen. Hoewel de schades met 10 procent zijn gestegen, is het aantal gevallen met 7% gedaald.
  • De schades als gevolg van romancefraude, waarbij slachtoffers worden misleid door hen te laten geloven dat ze een relatie hebben, zijn met 35% gestegen.
  • De schades en gevallen in verband met het zich voordoen als politie- of bankfunctionarissen en andere vormen van identiteitsfraude daalden in de eerste helft van dit jaar tot een reeks dieptepunten, mede dankzij voorlichtingscampagnes. Het totale aantal gevallen daalde met 16% en de schadelast daalde met 14%.

In totaal werd in de eerste helft van dit jaar 159,2 miljoen pond aan APP-schades terugbetaald aan slachtoffers, wat neerkomt op 62% van het totale gestolen bedrag. In oktober 2024 heeft de Payment Systems Regulator (PSR) nieuwe vergoedingsregels voor APP-fraude ingevoerd. Onlangs meldde de PSR dat 88% van de APP-fraudeverliezen binnen het toepassingsgebied werd vergoed. De gegevens van UK Finance hebben betrekking op een breder scala aan betalingen en rekeningtypes dan de regels van de PSR, wat betekent dat ze niet direct vergelijkbaar zijn.

 

APP-fraude wordt nog steeds aangewakkerd door misbruik van onlineplatforms en telecommunicatie.66% van de gevallen van APP-fraude begon op onlineplatforms, wat leidde tot 30 procent van de schades. 17% van de gevallen was afkomstig van fraude die zijn oorsprong vond op telecommunicatieplatforms, zoals weergegeven in de onderstaande tabel.

Aankomende strategie van de regering tegen fraude

UK Finance roept de regering op om preventie centraal te stellen in haar aankomende strategie tegen fraude. De financiële dienstensector kan fraude niet alleen bestrijden. De technologie- en telecommunicatiesector moeten worden gestimuleerd om financieel bij te dragen aan de vergoeding van fraude, en om expertise en informatie effectief te delen.

Jonathan Frost, global advisory director bij BioCatch: “Hoewel Britse banken in de eerste helft van 2025 voor 870 miljoen pond aan ongeoorloofde fraude hebben voorkomen, wat neerkomt op 70 pence van elke pond, blijven fraudeurs bewijzen dat ze tot de grootste innovators ter wereld behoren, door in slechts zes maanden tijd meer dan 600 miljoen pond van Britse consumenten te stelen. De aanhoudende groei van geautoriseerde pushbetalingsfraude (APP) blijft een grote zorg. Om APP-fraude te stoppen is meer nodig dan alleen technologie. Er is zowel betere als sectoroverschrijdende samenwerking nodig. De Britse markt is klaar voor het realtime delen van informatie en moet dit omarmen om voorop te blijven lopen in de wereldwijde strijd tegen fraude.”