Lockton-rapport: P&I-clubs te maken krijgen met de hoogste claims in tien jaar en aanhoudende druk

Ondanks bescheiden premieverhogingen neemt de financiële druk  op de International Group of P&I Clubs toe wereldwijd toe, stelt verzekeringsmakelaar Lockton in haar jongste analyse van de maritieme Protection & Indemnity (P&I)- markt.

In het polisjaar  rapporteerden de clubs een gezamenlijk verzekeringstechnisch verlies van $ 312 miljoen dollar, waarmee een einde kwam aan twee jaar van overschotten en resulterend in een netto verzekeringstechnisch verlies van $ 98 miljoen over de afgelopen drie jaar.

Hoogtepunten uit het rapport

  • P&I-claims bereikten het hoogste niveau in tien jaar, met branden en EV-lading als nieuwe brandhaarden voor reders De netto claims bedroegen $ 3,1 miljard, een stijging van 25% op jaarbasis en 16% boven het vijfjarig gemiddelde. Verschillende clubs hebben gewezen op de toenemende dreiging van brand als een steeds belangrijkere oorzaak van grote schades. Dit weerspiegelt zowel de risico’s van een verouderde vloot als de toenemende prevalentie van verkeerd aangegeven of gevaarlijke lading, waaronder elektrische voertuigen.
  • Bovendien blijven de inflatoire druk op materialen en arbeid, in combinatie met grotere schade als gevolg van moderne havenupgrades, de kosten van claims opdrijven.
  • Oorlogsgerelateerde incidenten, met name in de Rode Zee, omleidingen via de Hoorn van Afrika, sancties en tariefgerelateerde kosten hebben allemaal bijgedragen aan hogere schadeclaims. Langere reizen verhogen niet alleen de kosten, maar stellen schepen ook bloot aan nieuwe risico’s, waaronder vertragingen door weersomstandigheden en mechanische storingen.
  • Wat betreft claims van bemanningsleden blijft zelfmoord de belangrijkste doodsoorzaak op zee. De clubs blijven zich richten op activiteiten ter voorkoming van schade, waaronder initiatieven ter ondersteuning van de geestelijke gezondheid en het welzijn van bemanningsleden.
  • Poolclaims maken 2024/25 tot een van de slechtste jaren ooit en de werkelijke kosten kunnen nog hoger uitvallen 2024/25 is op weg om een van de slechtste poolclaimjaren ooit te worden. Historisch gezien laten poolclaims een aanzienlijke verslechtering zien ten opzichte van voorgaande jaren, wat betekent dat de huidige cijfers de werkelijke kosten mogelijk onderschatten. Ervan uitgaande dat de claims voor 2024/25 zich in lijn met historische trends ontwikkelen, zal dit een totaalbedrag van ongeveer $ 775 miljoen Het gebrek aan transparantie rond de rapportage van poolclaims vergroot de onzekerheid in de markt alleen maar.

Premieomzet stabiel

Ondanks premieverhogingen blijven de P&I-premie-inkomsten steken op hetzelfde niveau;  verloop en hogere eigen risico’s drukken de winst Ondanks een gemiddelde algemene stijging van 5,2% bleven de totale premie-inkomsten stabiel op $ 3,96 miljard, geremd door ‘verloop’ en het  vervangen van oudere, hoger gewaardeerde tonnage door nieuwe, lager gewaardeerde tonnage. Andere mogelijke factoren zijn onder meer de groeiende bereidheid van leden om tariefstijgingen in te ruilen voor hogere eigen risico’s. Deze dynamiek benadrukt de druk op de exploitatiekosten van reders, aangezien velen hun premies willen beheersen door zelf meer risico’s te nemen. Uit de analyse van Lockton blijkt dat churn,  het proces waarbij klanten een bedrijf verlaten of stoppen met het afnemen van een product of dienst binnen een bepaalde periode,  de premies de afgelopen tien jaar met gemiddeld 7,4% per jaar heeft verlaagd, wat meer is dan de meeste algemene stijgingen.

Beleggingsinkomsten blijven gunstig, maar de gunstige omstandigheden kunnen afnemen. Clubs genereerden $ 711 miljoen aan beleggingsrendementen, waarmee een deel van de verzekeringstechnische verliezen werd gecompenseerd. Door de hoge rente in 2024/25 leverden zelfs conservatieve beleggingsportefeuilles aanzienlijke winsten op. Nu centrale banken renteverlagingen aankondigen voor 2025, kunnen die uitzonderlijke rendementen afnemen, hoewel de terugkeer naar de vastrentende markten voor enige stabiliteit zou moeten zorgen.

P&I-clubs zijn goed gekapitaliseerd, maar de reserves zijn nog steeds lager dan vóór 2020.  De vrije reserves van de groep stegen met 4,81% tot $ 5,96 miljard, waarbij sommige clubs bij de verlenging in 2025 kapitaal aan hun leden terugbetaalden. Hoewel dit de veerkracht van de sector onderstreept, blijven de reserves per ton (gebruikt als maatstaf voor de blootstelling van een club) onder het niveau van vóór 2020. Bij de verlenging in 2026 verwacht Lockton dat clubs opnieuw kapitaal zullen teruggeven aan de leden, zij het in mindere mate dan in 2025.

Vooruitzichten

Voor de toekomst voorspelt Lockton een algemene stijging van 5-10% voor de verlenging in 2026. De eerste indruk van het polisjaar 2025 is dat de schadeclaims niet zo hoog zijn als in 2024. Clubs zullen echter streven naar een evenwichtige acceptatie en maatregelen nemen om de aanhoudende inflatie op te vangen.

“Dit jaar is duidelijk geworden hoe kwetsbaar het evenwicht voor P&I-clubs is. We hebben de hoogste schadeclaims in tien jaar gezien als gevolg van branden en geopolitieke schokken, terwijl de premie-inkomsten nauwelijks zijn veranderd. Beleggingsrendementen zijn een reddingsboei geweest, maar ze kunnen de structurele druk van stijgende kosten en langlopende verplichtingen niet maskeren. Als we kijken naar de komende verlengingen  in 2026 moeten reders zich voorbereiden op verdere tariefstijgingen. De echte vraag is hoe clubs een evenwicht zullen vinden tussen de noodzaak van financiële stabiliteit en de realiteit van een zeer concurrerende markt”, aldus Pippa Atkins, Manager bij Lockton P.L. Ferrari.

Zie hier het volledige P&I Market Review 2025: here  .