De frequentie waarmee claims worden gemeld is licht gedaald naar 16%, vergeleken met een historisch gemiddelde van ongeveer 21%, en de alom verwachte stijging van het aantal claims na de COVID heeft zich niet voorgedaan. Dat is één van de uitkomsten uit de ‘2022 Claims Briefing’ van Liberty Global Transaction Solutions , onderdeel van Liberty Mutual Insurance. Hierin publiceert zij haar derde jaarlijkse analyse van haar M&A verzekeringsclaims, waarmee kopers, verkopers en deal adviseurs een inzicht krijgen in wereldwijde M&A verzekeringsclaims per industrie, regio en oorzaak. Daarnaast worden andere belangrijke trends uit de GTS-claimgegevens tussen 1 januari 2019 en 31 juli 2022 belicht.
Andere uitkomsten zijn dat megadeals van meer dan $ 1 miljard de laagste schademeldingsfrequentie hebben in zowel Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA) als Noord- en Zuid-Amerika. Daarentegen waren deals met een EV (geschatte waarde) van $250m of minder goed voor 64% van de betaalde en gereserveerde claims naar waarde. Het aantal meervoudige meldingen is sinds 2019 meer dan verdubbeld, van 10% naar 24,5%. De trend is het meest uitgesproken in de EMEA-regio, voornamelijk als gevolg van een toegenomen bewustzijn onder onze verzekerden rond hun meldingsverplichtingen.
Liberty GTS President Rowan Bamford licht toe: “Onze jaarlijkse schadebriefing geeft altijd een interessant inzicht in de ontwikkelingen in de wereldwijde M&A-sector. Er was enige onzekerheid over de impact die de COVID-19 pandemie zou hebben, maar de verwachte stijging van het aantal claims na de pandemie heeft zich niet voorgedaan. Dit onderstreept de kracht van M&A-dealmakers bij het effectief inschatten van het risico van individuele M&A’s tijdens de 18 maanden waarin COVID-19 grote verstoringen veroorzaakte bij due diligence en prijsbepaling.”
Oorzaken van claims
De briefing onderzocht de meest voorkomende oorzaken van claims en ontdekte een aantal interessante trends:
- Belastinggerelateerde zaken blijven goed voor een groot aantal meldingen: 36% in de regio Azië/Pacific, 34% in EMEA en 17% in Noord- en Zuid-Amerika. Hoewel de meeste van deze meldingen uit voorzorg zijn en worden ontvangen binnen 24 maanden nadat de polis is ingegaan, is er een toename van het aantal meldingen met betrekking tot grote ($10 miljoen en meer) belastinggerelateerde kwesties.
- Boekhoudkundige en financiële kwesties vormen 29% van de claims met een hoge ernstgraad en 32% van de claims met een gemiddelde ernstgraad, ondanks het feit dat ze slechts 11% uitmaken van het totale aantal meldingen in de afgelopen 18 maanden.
- 48% van de niet-fiscale meldingen had betrekking op claims van derden. Het merendeel hiervan heeft betrekking op geschillen over werknemers of intellectueel eigendom.
- Economische tegenwind – zoals inflatie, mogelijke recessie en verstoring van de toeleveringsketen – zal waarschijnlijk leiden tot verhoogde risico’s rond bepaalde kwesties zoals niet-openbaar gemaakte prijsverhogingen, fraude en debiteuren.
Bamford: “Ook dit jaar waren belastinggerelateerde kwesties verantwoordelijk voor een groot aantal meldingen, maar aan de niet-fiscale kant zien we een aanzienlijke toename van claims van derden. Dit is hoogstwaarschijnlijk te wijten aan de toegenomen dreiging van rechtszaken waarmee bedrijven worden geconfronteerd, omdat ze alle middelen zoeken om inkomsten te genereren wanneer ze economische tegenwind ondervinden.”
“In de toekomst zullen verkopers rekening moeten houden met ESG-gerelateerde kwesties, omdat kopers nu verwachten dat ze specifieke garanties geven over deze kwesties. Alle partijen in een transactie worden ook geconfronteerd met de uitdagingen van de wereldeconomie. Onze underwriters blijven klaarstaan om klanten te helpen transacties door deze turbulente tijden te loodsen.”