Nu ladingdiefstal in 2023 een recordhoogte bereikt, is het cruciaal dat makelaars en klanten het spel voorblijven. Georganiseerde misdaadgroepen worden steeds geraffineerder, van waardevolle goederen zoals elektronica en voedsel tot het uitbuiten van zwakke beveiligingsmaatregelen. Georganiseerde misdaadbendes vinden nieuwe manieren om voertuigen met waardevolle goederen als doelwit te kiezen.
In 2023 waren er meer georganiseerde diefstallen uit de aanvoerketen dan ooit op onze wegen. Onder de incidenten waren bedreigingen en aanvallen op chauffeurs van transportvoertuigen. Alleen al in het afgelopen jaar vond de National Vehicle Crime Intelligence Service:
- 373 gevallen van ladingcriminaliteit
- Geschat verlies van 68 miljoen pond aan gestolen goederen
- 7% toename in gevallen van ladingcriminaliteit tussen 2022 en 2023
Dieven richten zich op populaire goederen zoals vlees, olie en alcoholische dranken. De waarde van deze gestolen goederen is nog maar het begin. De totale schade is waarschijnlijk veel groter, omdat de detailhandelsprijzen van de goederen hoger zijn.Bovendien dragen de reparatiekosten voor beschadigde voertuigen en stijgende verzekeringspremies bij aan de stijgende kosten. Deze kosten kunnen snel oplopen, waardoor bevoorradingsketens over de hele wereld de prijs moeten betalen.
Kosten levensonderhoud
Nu de crisis rond de kosten van levensonderhoud huishoudens in het Verenigd Koninkrijk treft, is de vraag naar basislevensmiddelen gestegen. De inflatie blijft de prijzen van veelgevraagde supermarktproducten opdrijven, terwijl de koopkracht van de consument afneemt. Het resultaat is een bloeiende zwarte markt met meer geavanceerde criminele netwerken. “In een omgeving met dringende economische factoren en een gebrek aan infrastructuur wordt verwacht dat het probleem van diefstallen zal blijven bestaan”, zegt Malcolm Kirkbride, RSA Technisch Expert, Claims
In 2023 vormden voedingsmiddelen en dranken 21% van het totaal aantal gestolen goederen – een grote sprong ten opzichte van 17% in 2022 en 14% in 2021. Deze categorie leidt andere goederen zoals:
– Landbouwproducten (10%)
– Elektronica (10%)
– Brandstof (8%)
Volgens het British Standards Institute zijn levensmiddelen vaak makkelijker een doelwit dan artikelen met een hogere waarde. Dit komt omdat ze vervoerd kunnen worden zonder traceerapparatuur of anti-diefstaltechnologieën.
De parkeeromstandigheden langs de weg in het Verenigd Koninkrijk zouden hier ook gedeeltelijk debet aan kunnen zijn. Er zijn slechts twee parkeergelegenheden in heel Groot-Brittannië met een ‘veilige’ accreditatie. De meeste bieden slechts een basisniveau van beveiliging, inclusief voldoende verlichting en aanwezigheid van camerabeelden.
Veel vrachtwagenchauffeurs overnachten in uitwijkhavens, parkeerterreinen of benzinestations. De politie van Cambridgeshire rapporteerde onlangs een duizelingwekkende toename van 380% in regionale vrachtcriminaliteit. 46% daarvan vond plaats in uitwijkhavens. Nog eens 27% vond plaats bij benzinestations.
Risicobeperkende maatregelen
Stappen om het risico op ladingdiefstal tijdens transport te verminderen:
- Beveilig je lading met de nieuwste technologie: Investeer in e alarm- en beveiligingsfuncties, nieuwe anti-diefstalsystemen, ladingtrackers , elektronische sleutels en biometrische bestuurdersidentificatie
- Geef prioriteit aan veilig parkeren
Uit het jaarlijkse Cargo Theft Report 2023 blijkt dat 23% van de incidenten plaatsvond op locaties langs de weg.: Een goede manier om dit aan te pakken is het vinden van veilige parkeerplaatsen. Bedrijven’ moeten zorgvuldig plannen waar ze rustpauzes en geschikte overnachtingsplaatsen inlassen. De hoogste mate van veiligheid is te vinden op speciale parkeerplaatsen. Deze hebben meestal beveiligingspersoneel, CCTV, beveiligde omheining en gecontroleerde toegangspunten. Helaas zijn dit soort faciliteiten zeldzaam in het Verenigd Koninkrijk. De RHA schat dat er alleen al in het Verenigd Koninkrijk een tekort is van 11.000 beveiligde parkeerplaatsen
- Plan je routes: Plan routes om parkeren op onveilige locaties tot een minimum te beperken. Dit kan de zaken minder voorspelbaar maken voor georganiseerde bendes.Overweeg ook gevarieerde depotroutes zodat chauffeurs niet op dezelfde locaties hoeven te stoppen. Soms kunnen nachtelijke ritten niet worden vermeden, maar probeer de ophaal- en vertrektijden aan te passen. Hierdoor kunnen chauffeurs overdag rijden, wanneer er minder vaak lading wordt gestolen. Het kan zelfs de moeite waard zijn om de beste tijden van de dag te onderzoeken om langs specifieke routes te reizen.
Chauffeurs moeten ook proberen om in vertrouwde konvooien te reizen. Konvooien zijn vooral aan te raden bij het afleveren van ladingen met een hoge waarde. Het is ook belangrijk om de mensen met wie je werkt te vertrouwen.
“We moedigen klanten aan om zorgvuldig te werk te gaan. Wanneer ze hun lading en reputatie toevertrouwen aan een derde partij, hebben ze te maken met eerlijke en gerenommeerde bedrijven”.
RSA-klanten een helpende hand bieden
Waakzaam blijven, procedures stroomlijnen en de logistiek in de hand houden, kan helpen om de lading soepel te laten verlopen. Diefstaltechnologieën worden ook steeds beter. Risico’s beperken kan echter nog steeds een uitdaging zijn. Daarom werkt RSA graag samen met klanten om preventieve maatregelen te nemen en claims effectief te beheren.
Met speciale dank aan Malcolm Kirkbride, RSA Technical Expert, Claims
Link naar het artikel vindt u hier: