Kat in de zak: kwart Nederlanders wel eens opgelicht bij tweedehands aankoop

 

 

Terwijl de Black Friday koopjes lonken, is het juist nu belangrijk om stil te staan bij bewuste keuzes. In de drukte van aanbiedingen vergeten we soms dat tweedehands aankopen niet alleen voordelig en duurzaam zijn, maar ook een uniek alternatief bieden voor nieuwe producten. Nederlanders zijn hierin koploper in Europa en maken het meestvan Europa gebruik van tweedehands platforms Toch gaat het niet altijd goed: uit nieuw onderzoek* van verzekeraar Allianz Direct blijkt namelijk dat een kwart van de Nederlanders (23%) wel eens is opgelicht bij een tweedehands aankoop.

Allianz Direct onderzocht de ervaring van Nederlanders bij het kopen en verkopen van tweedehands producten. Daaruit blijkt dat de meerderheid wel eens tweedehands spullen koopt of verkoopt. Slechts 20% zegt nooit tweedehands te kopen, en 16% heeft nog nooit tweedehands spullen verkocht.

Vertrouwen blijft ondanks kans oplichting
Naast dat een kwart wel eens is opgelicht bij een aankoop, blijkt ook dat 17% wel eens is opgelicht bij het verkopen van hun spullen. Een kwart (26%) vindt dan ook dat het risico op oplichting bij tweedehands kopen of verkopen groot is. Toch is 32% het daar niet mee eens. Ook hebben meer mensen wel de neiging een tweedehands verkoper te vertrouwen: 37% doet dit wel, en 13% niet.

Maatregelen om risico’s te verkleinen
Om risico’s als oplichting te voorkomen nemen Nederlanders verschillende maatregelen. De meest voorkomende maatregelen zijn:

 

  1. Reviews van de verkoper checken (43%)
  2. Betalen via een beveiligd platform (40%)
  3. Alleen ophalen/brengen, geen verzending (39%)
  4. Alleen contant betalen (31%)
  5. Gegevens van verkoper checken (22%)

 

Ondanks het nemen van maatregelen blijven sommige producten spannend om tweedehands te kopen, als het bijvoorbeeld gaat om een groot bedrag, of als je niet zeker weet of het product goed werkt. Er zijn een aantal producten die Nederlanders het meest spannend vinden om tweedehands te kopen:

 

  1. Mobiele telefoon (42%)
  2. Witgoed, zoals een wasmachine, vaatwasser of koelkast (37%)
  3. Auto (37%)
  4. Televisie (34%)
  5. Kleding (20%)

 

Nayla van Nieuwenhuizen, van Allianz Direct: Tweedehands shoppen is een ideale manier om een item op een goedkopere en duurzamere manier aan te schaffen. Helaas kan er ook wel eens iets misgaan, en dan kan een rechtsbijstandsverzekering je helpen. Daarmee ben je voor verschillende situaties verzekerd voor juridische hulp, zoals bijvoorbeeld bij een aankoop. Ook bij een tweedehands aankoop kan dit van pas komen. Veel verzekeraars rekenen wel een drempelbedrag voor de waarde van de claim, bij Allianz Direct is dit bijvoorbeeld €200. Maar als er iets misgaat bij een waardevolle aankoop zoals een telefoon, wasmachine of auto kan je hier dus goed gebruik van maken. Als je er met de verkoper niet uitkomt en er geen garantie meer geldt, kun je via de verzekering juridische hulp krijgen, bijvoorbeeld advies over je rechten of een voorbeeldbrief.”

Foto Allianz Direct