Uit nieuw wereldwijd onderzoek dat in opdracht van Kaspersky is uitgevoerd blijkt dat er meer spontane aankopen worden gedaan tijdens grote shoppingevenementen zoals Black Friday. Dit maken de feestdagen een uitgelezen kans voor cybercriminelen om de onoplettende consument op te lichten. Black Friday en Cyber Monday zijn net achter de rug, maar het is nog niet klaar met de koopjes, want de feestdagen zijn volop aan de gang. Uit onderzoek uitgevoerd door Arlington Research in opdracht van Kaspersky blijkt dat 88 procent van de Europese consumenten zijn aankopen spontaan doet tijdens deze tijd van het jaar. Uit gegevens blijkt echter ook dat 24 procent van de Nederlanders tijdens dit soort shoppingevenementen weleens is opgelicht en bijna drie kwart (74%) wel eens verdachte emails heeft ontvangen met deals die te mooi waren om waar te zijn. Kaspersky roept op om juist tijdens de feestdagen voorzichtig te zijn met online aankopen. De feestdagen winnen aan populariteit volgens onderzoek van ABN Amro. De retailomzetten zullen dit jaar naar verwachting stijgen met 5 procent naar 15,6 miljard euro. De online retail heeft een volumegroei van 70 procent in 2022 ten opzichte van 2019. Tijdens het gehele feestdagenseizoen spendeerden consumenten in 2022 wereldwijd zelfs 1,14 biljoen dollar online. Ook de cijfers van Black Friday bewezen dit jaar dat online shoppen populair blijft. In Nederland noteerde iDeal dit jaar in het Black Friday weekend 22 miljoen transacties ten opzichte van 19 miljoen transacties vorig jaar. Met dit en de risico’s die hiermee gepaard gaan in gedachten onderzocht Kaspersky het gedrag en de gewoonten van gebruikers met betrekking tot grote shoppingevenementen. Onweerstaanbaar De onderzoeksresultaten tonen aan dat de meeste consumenten de stroom van speciale aanbiedingen tijdens de feestdagen niet kunnen weerstaan. 60 procent van de respondenten wacht tot de grote shoppingevenementen om de beste deals te krijgen. 64 procent van de respondenten zegt zelfs dat ze de aanloop naar deze dagen gebruiken om hun grotere aankopen van tevoren te plannen, in de hoop optimaal te profiteren van prijsverlagingen en speciale aanbiedingen. Bloggers, vrienden en familieleden hebben ook een grote invloed op spontane aankopen. Zo is 45 procent van de respondenten bereid om een product te kopen als ze het zien in aanbevelingen van bloggers die ze volgen. Tegelijkertijd is 40 procent van de gebruikers bereid om iets ongepland te kopen als ze een aanbeveling krijgen van vrienden of familieleden. “Tijdens de feestdagen geven we veel geld uit en december staat er om bekend een dure maand te zijn. Het is dan ook niet meer dan logisch dat we massaal inspringen op de Black Friday en Cyber Monday trend en dat winkels koopjes blijven aanbieden in de aanloop naar Sinterklaas en kerst. Toch gaat het online shoppen gepaard met grote risico’s. Waar de consument op zoek gaat naar koopjes, springen kwaadwillende partijen op om die zogenaamde koopjes te bieden. Dat een kwart van de Nederlanders weleens is opgelicht tijdens deze dagen is dan ook verontrustend en zorgt ervoor dat we in de aanloop naar de feestdagen waakzaam moeten blijven”, aldus Tim de Groot, General Manager Kaspersky UK, Benelux en Nordics. Het volledige rapport met de cijfers rondom deze feestdagen ‘The Super Sale Game: who’s the winner? is beschikbaar via deze link. |