Jaarlijks gaan bijna 1.300 containers overboord; Duitse verzekeraars eisen meer bindende regels voor maritieme veiligheid

Elk jaar gaan er op de wereldzeeën talloze containers verloren, met soms aanzienlijke gevolgen voor het milieu, de scheepvaart en de verzekeringsdekking. Duitse verzekeraars verenigd in het GDV hebben nu een position paper gepresenteerd waarin concrete maatregelen worden voorgesteld om containerschepen beter te beveiligen.

“Wereldwijd gaan elk jaar bijna 1.300 containers overboord. Dat komt neer op gemiddeld bijna vier containers per dag. We hebben uniforme regels nodig om de werkelijke omstandigheden op zee beter weer te geven en incidenten effectief te voorkomen”, zegt Jörg Asmussen, algemeen directeur van de GDV. “Alleen al door het verlies van containers ontstaat jaarlijks voor miljoenen euro’s schade, met aanzienlijke gevolgen voor het milieu en de wereldwijde toeleveringsketens. We hebben wereldwijd bindende regels nodig voor maritieme veiligheid.”

Het ontbreken van binden voorschriften verhoogt het risico

Terwijl er voor stukgoed- of zware-goederenschepen bindende voorschriften voor ladingzekering bestaan, ontbreekt een overeenkomstig kader voor containerschepen tot nu toe. Classificatiebureaus werken met verschillende beoordelingsmethoden voor stabiliteit, versnellingen en ladingen. Dit heeft tot gevolg dat identieke schepen, afhankelijk van hun herkomst, verschillend worden beoordeeld. Deze inconsistentie leidt tot internationale veiligheidslacunes en verhoogt het risico op containerverlies, met name bij storm of navigatie-uitdagende situaties.

Hoe groot de risico’s zijn, blijkt uit het geval van de CMA CGM Belem: het containerschip verloor in augustus 2024 tijdens een zware storm 99 containers op een uitwijkroute ten zuiden van Afrika. De oorzaken waren een gewijzigde vaarroute als gevolg van de crisis in de Rode Zee en ontoereikende stabiliteitsnormen, die ertoe leidden dat de veiligheidslimiet werd overschreden. Het ongeval illustreert hoe belangrijk bindende wereldwijde veiligheidsnormen zijn om schepen ook onder uitzonderlijke omstandigheden veilig te kunnen exploiteren.

Een blik op het wegverkeer laat zien hoe bindende veiligheidsregels kunnen werken: daar controleren TÜV of DEKRA regelmatig voertuigen en hun ladingbeveiliging,  wettelijk voorgeschreven en gestandaardiseerd. Op zee ontbreekt tot nu toe zowel een vergelijkbaar veiligheidsniveau als een overkoepelend regelwerk zoals de wegenverkeerswet. De GDV dringt daarom aan op wettelijk bindende en uniforme normen voor containerschepen om transparantie, verantwoordelijkheid en internationale vergelijkbaarheid te creëren.

Tijdelijke oplossing: toepassing van CSS-code Annex 13

Totdat er bindende internationale voorschriften voor containerschepen zijn, beveelt de GDV aan om CSS-code Annex 13 tijdelijk ook op deze scheepsklasse toe te passen. Deze internationaal beproefde norm houdt rekening met realistische gebruiksomstandigheden en verschillende laadsituaties. Het biedt een praktijkgericht veiligheidsconcept dat onmiddellijk kan worden toegepast.

Wereldwijde toeleveringsketens en verzekeringsdekking zijn in hoge mate afhankelijk van betrouwbaar zeetransport. Als containers verloren gaan, leidt dat niet alleen tot hoge economische schade, maar ook tot risico’s voor het milieu en aansprakelijkheidsrisico’s. Verzekeraars in Duitsland verzekeren meer dan 26 miljoen schade- en ongevallenverzekeringen. Veel daarvan hebben betrekking op transport en logistiek.

Positionspapier zur wirksamen Begrenzung von Containerverlusten auf See