De scheepvaart blijft innoveren op het gebied van capaciteiten, groenere technologieën en modernere exploitatiepraktijken. Tegelijkertijd verandert ook de manier waarop goederen worden vervoerd. Innovatie en verandering zullen onvermijdelijk nieuwe risico’s met zich meebrengen die moeten worden begrepen en beperkt met nieuwe of bijgewerkte methoden voor verliespreventie.
Op de conferentie van de International Union of Marine Insurance (IUMI) van deze week in Edinburgh benadrukte Pascal Dubois, voorzitter van IUMI’s Loss Prevention Committee, dit groeiende probleem: “Alleen al het aantal containers dat wordt vervoerd op schepen van 24.000 TEU of meer betekent dat er statistisch gezien een grotere kans bestaat dat een individuele lading verbrandt. Helaas hebben zich de afgelopen jaren veel brandgerelateerde incidenten aan boord van grote containerschepen voorgedaan. Het bestrijden van branden op zulke grote schepen is een voortdurende zorg en er wordt een aanzienlijke hoeveelheid onderzoek gedaan om werkbare oplossingen te vinden voor zowel brandbestrijding als brandpreventie. IUMI is bij de IMO een van de drijvende krachten geweest om dit aan te pakken.”
Het mondiale voertuigvervoer op zee staat de afgelopen jaren volop in de belangstelling. Slachtoffers met een hoog profiel, zoals Grande Europa, Felicity Ace, en meer recentelijk Grande California, Grande Costa d’Avorio en Freemantle Highway, onderstrepen de realiteit waarin methoden voor schadepreventie op elkaar moeten worden afgestemd en verbeterd. Naast het tragische verlies van mensenlevens zijn vaak financiële schades van vele honderden miljoenen dollars het gevolg.
Pascal Dubois dringt echter aan op voorzichtigheid bij het toewijzen van schuld en wil dat de industrie op de wetenschap vertrouwt als het gaat om preventieve maatregelen:“Hoewel we de laatste tijd getuige zijn geweest van een aantal autobranden op schepen, is er geen enkele overtuigend vastgesteld dat deze is veroorzaakt door een elektrisch voertuig (EV). We moeten ervoor zorgen dat we de oorzaak en de aard van elke voertuigbrand begrijpen als we de vereiste schadebeheersingsmaatregelen willen implementeren om de brand te blussen en, net zo belangrijk, te voorkomen dat deze zich voordoet.”
“Onderzoek toont aan dat EV-branden niet gevaarlijker zijn dan branden die worden veroorzaakt door voertuigen met een verbrandingsmotor (ICEV). De groeisnelheid, de piekwarmteafgifte en de totale vrijkomende energie zijn niet anders. Dat komt omdat de meeste energie van de brand afkomstig is van bronnen in het voertuig, zoals plastic, en niet van de accu. We mogen echter de kans op een thermische runaway niet negeren, waarbij de batterij zichzelf kan opwarmen en opnieuw kan ontbranden. De risico’s zijn niet noodzakelijkerwijs groter, maar wel verschillend en dit is waar we een nieuwe, andere aanpak nodig hebben.”
“Schadepreventie is een virtueuze cirkel waarbij verzekerden, makelaars, verzekeraars en toezichthouders betrokken zijn”, zegt Pascal Dubois. “We kunnen niet innoveren zonder nieuwe en andere risico’s te onderkennen en vervolgens adequate schadepreventiemaatregelen te implementeren. Verzekeringen en schadepreventie gaan hand in hand; het een kan niet zonder het ander.”
IUMI heeft onlangs een commentaar en een position paper uitgebracht over het vervoer van elektrische voertuigen, die hier beschikbaar zijn:https://iumi.com/opinions/public-statements enhttps://iumi.com/opinions/position-papers
