.
Er is toenemende bezorgdheid binnen de scheepvaartgemeenschap, waaronder scheepvaartverzekeraars, over het uitbreken van branden op autoschepen en roro’s, waarbij wordt beweerd dat veel van deze branden kunnen worden toegeschreven aan elektrische voertuigen. In reactie hierop heeft de International Union of Marine Insurance (IUMI) deze claims onderzocht en aanbevelingen gepubliceerd over het veilig vervoeren van elektrische voertuigen (EV’s).
Lars Lange, secretaris-generaal van de IUMI, legt uit:”Ons document is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek dat aantoont dat branden in EV’s niet gevaarlijker zijn dan branden in conventionele voertuigen en ook niet vaker voorkomen. Hoewel er nog steeds statistieken worden verzameld, schatten ze op dit moment in dat er over het algemeen minder branden zijn door EV’s in vergelijking met branden door conventionele voertuigen wanneer er over dezelfde afstand wordt gereden.”
Onderzoek toont ook aan dat er slechts een klein verschil is tussen de totale energie die vrijkomt bij een EV-brand en een brand die gerelateerd is aan een voertuig met verbrandingsmotor (ICEV). Eenmaal vastgesteld, worden voertuigbranden grotendeels (ongeveer 80%) aangewakkerd door de carrosserie en interieuronderdelen in plaats van door het aandrijfsysteem. Het potentieel voor thermische runaway (wanneer de batterij een onstabiele chemische reactie ondergaat) bestaat echter voor EV’s, terwijl dit geen rol speelt voor ICEV’s. Thermische runaway maakt branden moeilijk. Thermische runaway maakt het moeilijk om een brand te blussen en daarom moeten er snel maatregelen worden genomen om de schade te beperken, zoals grenskoeling. Bovendien is het risico op herontsteking gedurende langere tijd groter.
In het document maakt de IUMI een belangrijk onderscheid tussen roroschepen en pure car and truck carriers (PCTC’s), waarbij wordt opgemerkt dat veel roroschepen auto’s op open dekken stuwen, waar de luchtstroom de brandbestrijding moeilijker maakt. Ropax-schepen (waar ook passagiers worden vervoerd) brengen extra problemen met zich mee, zoals passagiers die zich aan boord willen opladen en de mogelijkheid dat er auto’s worden geladen die ouder en mogelijk minder veilig zijn. Omgekeerd hebben PCTC’s de neiging om voertuigen dicht opeengepakt te vervoeren, waardoor er weinig ruimte overblijft voor toegang in noodgevallen en een snelle uitbreiding van een brand wordt vergemakkelijkt.
In het licht hiervan concludeert de IUMI:
- Vroege branddetectie en verificatie/bevestiging is van cruciaal belang om de tijd tussen detectie en brandbestrijding tot een minimum te beperken. Naast de conventionele systemen zouden warmtebeeldcamera’s en AI-systemen tot de mogelijkheden kunnen behoren;
- Drencher-systemen zijn effectief voor brandbestrijding aan boord van roro- en ropax-schepen, zowel voor EV- als ICEV-branden, en moeten naast videobewakingssystemen worden geïnstalleerd.
- CO2-blussystemen, mits snel toegepast, zijn succesvol bij het bestrijden van PCTC-branden en hun capaciteit zou verdubbeld moeten worden. Blussystemen met schuim met een hoog verschuimingsgetal hebben ook bewezen effectief te zijn om warmteoverdracht van het ene voertuig naar het andere te voorkomen
- Vroege detectie, bevestiging en een korte reactietijd zijn cruciaal om een brand met succes te bestrijden. Aan boord van PCTC’s moeten vaste systemen altijd worden toegepast voordat handmatige brandbestrijding wordt ingezet.
- Er is een duidelijk beleid nodig over welke vracht wordt geaccepteerd of geweigerd. Voertuigen moeten worden gescreend, waarbij gebruikte voertuigen zorgvuldig moeten worden gecontroleerd op verborgen schade.
- Opladen aan boord van ropax-schepen moet worden toegestaan, afhankelijk van relevante risicobeoordelingen en controlemaatregelen. Veiligheidsmechanismen die zijn ingebouwd in EV’s worden meestal geactiveerd tijdens het opladen.
De Subcommissie voor scheepssystemen en -uitrusting (SSE) van de IMO begint in maart 2024 met de werkzaamheden aan de “Evaluatie van de geschiktheid van brandbeveiligings-, detectie- en blusvoorzieningen in voertuigen, speciale categorieën en ro-ro-ruimten om het brandrisico van schepen met nieuwe energievoertuigen te verminderen”.
Lars Lange concludeert:”Het regelgevingsproces zal een gelegenheid zijn om de veiligheidseisen te verbeteren, zodat ze geschikt zijn voor de nieuwe realiteit van grote aantallen voertuigen op alternatieve brandstoffen die aan boord van schepen worden vervoerd. De IUMI zal aan dit debat blijven bijdragen.”
De volledige IUMI paper is hier beschikbaar https://iumi.com/opinions/position-papers











