Tijdens zijn toespraak op de jaarlijkse conferentie van de International Union of Marine Insurance (IUMI) in Berlijn, Duitsland, rapporteerde Mike Brews, voorzitter van het IUMI Cargo Committee, een aanhoudende verbetering voor de markt voor transportgoederenverzekeringen.
Volgens de eigen analyse van IUMI bedroeg in 2023 de mondiale omzet aan cargo-premies $ 22,1 miljard, wat een stijging van 6,2% betekent ten opzichte van het voorgaande jaar. Deze stijging getuigt volgens hem van een positieve marktontwikkeling die al een aantal opeenvolgende jaren aanhoudt. Op dezelfde manier verbeterden de schaderatio’s in de goederentekening in veel regio’s. Over het algemeen hebben de schaderatio’s de neiging zich in de loop van de tijd te ontwikkelen c.q. te stijgen, maar het startpunt voor 2023 was aanzienlijk lager dan in voorgaande jaren. Dit, in combinatie met relatief lage en stabiele claims, heeft een positief klimaat gecreëerd voor goederenverzekeraars.
“Over het algemeen is de goederenverzekeringsmarkt gezond en bevindt deze zich op een goede plek”, aldus Mike Brews. “We lijken ons in een groot deel van de cyclus te bevinden. De schades zijn de afgelopen vijf jaar verbeterd, terwijl de grote schades jaar-op-jaar zijn afgenomen. Het lijkt erop dat verzekeraars zich veel meer richten op schadepreventie, wat goed is voor alle betrokkenen, vooral voor degenen die op zee opereren.”
Mike Brews benadrukte echter een aantal gebieden die zorgvuldige monitoring vereisen, met name de verandering in de mondiale weerpatronen. “Grote stormen werden een zorg voor alle verzekeringscategorieën, maar is vooral de scheepvaart de dupe hiervan geworden Schades aan zeevracht als gevolg van extreme weersomstandigheden waren niet langer gelokaliseerd en de daaruit voortvloeiende schades begonnen toe te nemen; dit omvatte ook opgeslagen lading en goederen tijdens het vervoer, . Ook het aantal containers dat op zee verloren ging, nam toe.
Mike Brews benadrukte echter een aantal gebieden die zorgvuldige monitoring vereisen, met name de verandering in de mondiale weerpatronen. Grote stormen werden een zorg voor alle verzekeringscategorieën, maar vooral de scheepvaart werd hiervan de dupe dupe. Schades aan zeevracht als gevolg van extreme weersomstandigheden waren niet langer gelokaliseerd en de daaruit voortvloeiende schades begonnen toe te nemen. Dit omvat zowel lading in olslag als goederen die onderweg waren. Ook het aantal containers dat op zee verloren ging, nam toe.
Internationale conflicten blijven een punt van zorg, waarbij ladingen worden getroffen terwijl ze door risicovolle gebieden reizen, zoals de Rode Zee en het oorlogsgebied tussen Rusland en Oekraïne. Er werd ook gerapporteerd dat het aantal kapingen wereldwijd toeneemt.De accumulatie van risico’s op afzonderlijke schepen of in havens of andere faciliteiten aan de wal bleef een probleem, maar verzekerden en verzekeraars waren zich veel beter bewust van het probleem dan voorheen, aldus Mike Brews. “Meerdere zendingen zullen zich altijd op één locatie verzamelen en steeds grotere schepen zullen altijd grote, waardevolle ladingen vervoeren. Maar tegenwoordig is de markt zich veel meer bewust van voorraden en waarden en is zij zich bewust van het potentiële risico. Onze kennis van de kwestie is zoveel beter en dus kunnen we stappen ondernemen om dat specifieke risico te beperken”.
Hij vervolgt: “Vandaag de dag besteden verzekeringsmaatschappijen meer aandacht aan hun maritieme activiteiten dan in de afgelopen jaren. Hoewel de maritieme sector doorgaans een klein deel van de totale portefeuille uitmaakt, kunnen de schades aanzienlijk zijn. De acceptatiediscipline wordt steeds beter en bedrijven concentreren zich op hun schaderatio’s en jagen niet alleen op premies. Dit is goed nieuws en als gevolg daarvan lijkt de markt zich in een positieve richting te bewegen.”