Invloed weer, water en strooizout zwaar onderschat risico in parkeergarages

Betonreparateurs waarschuwen al jaren voor risicovolle, verborgen gebreken die ontstaan door weer, wind en strooizout, in vaak te goedkoop gebouwde parkeergarages. Dat komt naar voren uit een rondgang van Cobouw.Zonder waarschuwing, als door een raket geraakt. Zo zakte de hellingbaan van de parkeergarage van het St. Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein, op 26 mei compleet door zijn hoeven.Ondanks kritiek op de inspecties die in de voorbije jaren uitbleven, groeit drie weken na de instorting het vermoeden dat zelfs zo’n schouw van de beste constructeur dit bouwdrama niet had kunnen voorkomen.

Constructeurs zeggen tegen Cobouw dat de ontwerper en makers van deze parkeergarage de diagnose van deze instorting al vrij snel na die ongemakkelijke zondagavond wisten te stellen. Met andere woorden: veel wijst er op dat hier een ontwerp- of uitvoeringsfout is gemaakt.

Brede oproep om parkeergarages te onderzoeken

Of dat echt zo is, moet later deze week blijken wanneer de Onderzoeksraad voor Veiligheid de balans opmaakt. Los daarvan, staat deze instorting niet op zich, leert een ronde langs parkeergaragedeskundigen en gebouwendokters.Natuurlijk zijn er de bezweken parkeergarages in Eindhoven (Airport Eindhoven) en Amsterdam (Bos en Lommer). Daarnaast vallen vooral de openbare waarschuwingen op die sinds 2017 klinken omtrent parkeergarages: onderhuidse constructies worden ouder, roesten en slijten én vereisen kortweg aandacht, niet in de laatste plaats omdat ze vanaf dag één worden blootgesteld aan weer, water én dooizout.

Van alle gebouwen zijn juist parkeergarages kwetsbaar

Hoe kritisch de toestand is en hoeveel parkeergarages zwaar gehavend zijn, is onduidelijk. Juist daarom dringen constructeurs en betonreparateurs aan op periodieke, verplichte inspecties. Binnenkort geldt een verplichte apk-keuring voor publieke gebouwen, maar parkeergarages vallen daar niet onder.“Opvallend”, vinden parkeergarage-experts. “Juist parkeergarages zijn net zoals bruggen, viaducten en tunnels als open bouwwerken kwetsbaar.”

Eigenlijk worden parkeergarages van meet af aan ondergewaardeerd, zegt een expert betonschade.. “Vaak is een parkeergarage een sluitpost in een omvangrijker bouwplan, zoals dat van ziekenhuis, kantoor of appartementencomplex. Begrijpelijk misschien, maar als het puur om de constructie gaat niet.”Hij vervolgt: “Bij een normaal gebouw (met dak en gevels) gebeurt na oplevering niet zoveel in de constructie, behalve na de eerste keer als de verwarming wordt aangezet of nadat een gebouw flink wordt verbouwd. Een parkeergarage echter is één en al buitenkant. De constructie daarvan wordt constant aangetast, door water en zout, want in de meeste parkeergarages is de afvoer ook niet geweldig georganiseerd. De meesten lekken, in vrijwel elke garage staat wel een plas water. Eén fout wordt dan direct afgestraft.”Vooral strooizout, dat auto’s via hun banden de parkeergarages inrijden, tast na verloop van tijd onderliggende constructies ernstig aan. Dat fenomeen dat ook veel bruggen, viaducten en tunnels parten speelt, wordt bij parkeergarages chronisch onderschat.

Omvang achterstallig onderhoud onbekend

Hoe veilig zijn parkeergarages? Daar is weinig zicht op, omdat er tal van verschillende eigenaren zijn. Mede door dat gebrek aan overzicht dringen betonschade-experts aan op een verplichte apk-keuring, zoals die vanaf 1 juli gaat gelden voor verschillende publieke gebouwen. In Den Bosch gaat er overigens de komende twee maanden een parkeergarage dicht voor groot onderhoud. Onder meer de hellingbaan wordt hersteld. Nederland telt naar schatting 650 tot 700 parkeergarage. Begin deze eeuw, waren dat er nog 350.

Bron Cobouw