Nederland is een fietsland. De keerzijde is dat er er gemiddeld 4,9 fietsongevallen per 10.000 Nederlanders. Het gaat dan om 8.628 ongelukken in een jaar. In Zuid-Holland gaat het zelfs om 6,5 ongelukken per 10.000 inwoners. Met een totaal van 2.438 ongevallen met de fiets of elektrische fiets zijn ze goed voor ruim een kwart van alle fietsongelukken. Ook in Noord-Holland (5,9) en in Overijssel (5,1) is het aantal geregistreerde incidenten binnen de bebouwde kom hoog. De meest fietsveilige provincie van Nederland? Dat is Drenthe met ‘slechts’ 2,5 geregistreerde fietsongevallen per 10.000 inwoners. Dat zijn enkele uitkomsten uit een onderzoek van Independer op basis van data van Rijkswaterstaat.
Ook per gemeente zijn de verschillen groot. Ongelukken met fietsers gebeuren het vaakst in Den Haag. Per jaar worden hier 11,7 fietsongelukken geregistreerd per 10.000 inwoners: ruim dubbel zoveel als landelijk gemiddeld. Het gaat dan in Den Haag om 644 fietsongevallen binnen de bebouwde kom. Opvallend is dat ook in (en nabij) andere kustplaatsen veel ongelukken gebeuren met fietsers.
De top 10 gemeenten met naar verhouding de meeste geregistreerde incidenten is als volgt:
- Den Haag, Zuid-Holland (11,7 fietsongevallen per 10.000 inwoners)
- Leiden, Zuid-Holland (10,4 fietsongevallen per 10.000 inwoners)
- Wassenaar, Zuid-Holland (10,4 fietsongevallen per 10.000 inwoners)
- Zandvoort, Noord-Holland (8,7 fietsongevallen per 10.000 inwoners)
- Heemstede, Noord-Holland (8,7 fietsongevallen per 10.000 inwoners)
- Enschede, Overijssel (8,6 fietsongevallen per 10.000 inwoners)
- Alkmaar Noord-Holland (8,6 fietsongevallen per 10.000 inwoners)
- Bergen, Noord-Holland (8,4 fietsongevallen per 10.000 inwoners)
- Oldenzaal, Overijssel (8,2 fietsongevallen per 10.000 inwoners)
- Heemskerk, Noord-Holland (8,2 fietsongevallen per 10.000 inwoners)
*Gebaseerd op het aantal ongevallen in 2020 in gemeenten met tenminste 10.000 inwoners.
1 op de 10 fietsongevallen met elektrische fiets
Bij 10,5% van de fietsongevallen is een elektrische fiets betrokken. In Zeeland gaat het zelfs om ruim 16,1%. Ook in Overijssel zijn weggebruikers op een elektrisch aangedreven tweewielers naar verhouding vaker slachtoffer (15,4%).
Ongelukken met elektrische fietsen zijn vaker ernstiger van aard dan ongevallen met fietsen zonder motor. Een ongeval met een elektrische fiets zorgt in 54,1% voor letsel en is in 2,3% van de gevallen zelfs dodelijk. Bij ‘normale’ fietsen gaat het om respectievelijk 44,3% en 0,9%. De cijfers in het artikel zijn op basis van de meest recent beschikbare data. In dit geval is dat van het jaar 2020.