Het aantal branden veroorzaakt door lithium-ionbatterijen is in twee jaar tijd verdubbeld

Volgens nieuw onderzoek van zakelijke verzekeraar QBE krijgen brandweerkorpsen in het Verenigd Koninkrijk nu dagelijks te maken met minstens drie branden veroorzaakt door lithium-ionbatterijen, na een stijging van 93% tussen 2022 en 2024.

 

  2022 2023 2024 2022-2024
Fires linked to lithium-ion batteries 690 1038 1330 +93%
Fires involving an electric bike 181 315 362 +100%
Fires involving an electric car 131 168 232 +77%
Fires involving an electric scooter 118 147 156 +32%
Fires involving an electric mobility scooter 25 32 30 +20%

Source: QBE

Uit gegevens die QBE in maart 2025 heeft verzameld via Freedom of Information (FOI)-verzoeken aan Britse brandweerkorpsen, blijkt dat e-bikes een belangrijke rol spelen: ze zijn verantwoordelijk voor bijna een derde (27%) van alle geregistreerde branden met lithium-ionbatterijen in 2024.

Lithium-ionbatterijen zijn te vinden in de meeste oplaadbare apparaten, waaronder smartphones, laptops, elektrisch gereedschap en elektrische voertuigen.E-bikes waren in 2024 verantwoordelijk voor 362 branden, een verdubbeling ten opzichte van 181 in 2022. Dit betekent dat de brandweer in het Verenigd Koninkrijk vorig jaar bijna elke dag een brand met een e-bike moest blussen.Londen was in 2024 verantwoordelijk voor bijna een derde van alle branden met lithium-ionbatterijen in het Verenigd Koninkrijk (31%) en bijna de helft van alle branden met e-bikes (49% of 178 incidenten).

Elektrische auto’s en scooters

Tussen 2022 en 2024 steeg het aantal branden met elektrische auto’s met 77% (van 131 naar 232). Hoewel het aantal elektrische voertuigen op de weg in dezelfde periode meer dan verdubbeld is, is het risico van branden met elektrische voertuigen aanzienlijk vanwege de intensiteit van de brand en de snelheid waarmee deze ontbrandt en zich verspreidt als gevolg van lithium-ionbatterijen.

QBE roept op tot verbeteringen in de veiligheid van lithium-ionbatterijen, aangezien deze branden heter en sneller branden en zich onvoorspelbaarder gedragen dan gewone branden, waardoor het risico op letsel voor mensen en schade aan eigendommen toeneemt. Bovendien weten veel mensen nog steeds niet hoe ze veilig met deze opkomende technologieën en apparaten moeten omgaan in hun huis of bedrijf.

Het aantal branden met elektrische scooters steeg met 32% van 118 in 2022 tot 156 in 2024. Het aantal branden met elektrische scootmobielen steeg met 20% van 25 in 2022 tot 30 in 2024. De dreiging voor de gebruikers ervan is groter, met name voor mensen met beperkte mobiliteit, die in geval van brand moeite kunnen hebben om snel te evacueren.

Brandweerkorpsen

Van alle brandweerkorpsen in het Verenigd Koninkrijk registreerde de London Fire Brigade in 2024 het hoogste aantal branden met lithium-ionbatterijen, met 407 incidenten – meer dan vier keer zoveel als de op één na hoogste regio. Greater Manchester Fire and Rescue Service stond op de tweede plaats met 100 branden met lithium-ionbatterijen, gevolgd door West Yorkshire Fire and Rescue, dat Leeds en Bradford bestrijkt, met 94 branden met lithium-ionbatterijen.

Van de branden waarvan de locatie werd geregistreerd, vond de meeste plaats in woningen, gevolgd door buiten en in bedrijfsgebouwen.Nu persoonlijk e-vervoer steeds populairder wordt en er steeds meer elektrische auto’s op de weg komen, zegt QBE dat er een groeiende behoefte is aan betere voorlichting aan het publiek over veilig batterijgebruik en brandpreventie.

Zorgwekkend tempo

Adrian Simmonds, practice leader for property risk solutions bij QBE: “Het aantal branden door lithium-ionbatterijen blijft in een zorgwekkend tempo toenemen. Deze branden anders, het duurt langer om ze te blussen, er is doorgaans tien keer meer water nodig om ze te blussen en ze zijn vaak schadelijker voor de omgeving. Mensen moeten de risico’s begrijpen en weten hoe ze hiermee om moeten gaan.”

Hoewel QBE de invoering van e-transport ondersteunt, pleit de verzekeraar  ook voor strengere regelgeving. “Het Verenigd Koninkrijk zou bijvoorbeeld de verkoop van malafide e-bikes en andere niet-gereguleerde apparaten moeten stopzetten. Dit zou kunnen worden geregeld in het wetsvoorstel inzake productregulering en metrologie, dat momenteel door het parlement wordt behandeld.”

In de tussentijd moeten consumenten e-bikes en e-scooters volgens Simmonds kopen van gerenommeerde bedrijven: “Retailers die laten zien dat ze kwaliteit en naleving serieus nemen met een echt CE-keurmerk. Het vergroten van het bewustzijn rond het veilig opladen, gebruiken en weggooien van lithium-ionbatterijen is van cruciaal belang om mensen en eigendommen te beschermen.”

Thermische runaway

Branden door lithium-ionbatterijen zijn het gevolg van ‘thermische runaway’, waarbij batterijen onomkeerbaar oververhit raken, meestal als gevolg van schade door een botsing, overladen of oververhitting. Batterijen in elektrische voertuigen zijn extreem krachtig, waardoor de explosieve branden die hierdoor ontstaan aanzienlijk meer energie bevatten en grote schade veroorzaken, met mogelijk letsel of zelfs de dood tot gevolg.

Het Department for Business and Trade (DBT) lanceerde in oktober 2024 de campagne “Buy Safe, Be Safe” , waarin consumenten worden geadviseerd om malafide online verkopers te vermijden en prioriteit te geven aan veilige aankopen. Daarnaast heeft het wetsvoorstel inzake productregulering en metrologie, dat momenteel door het parlement wordt behandeld, tot doel de veiligheidsnormen voor producten die in het Verenigd Koninkrijk worden verkocht, aan te scherpen.

QBE’s aanbevelingen voor het managene van lithium-ionbatterijen thuis:

  • Koop gecertificeerde apparaten bij gerenommeerde winkels.
  • Controleer de batterij op schade na stoten of ongevallen.
  • Gebruik alleen de originele oplader die bij het apparaat is geleverd.
  • Sluit de batterij aan op stopcontacten met stroomonderbrekers.
  • Laad op in goed geventileerde buitenruimtes, uit de buurt van brandbare bronnen (bijvoorbeeld gasflessen van barbecues).
  • Vermijd opladen via vluchtroutes zoals gangen van appartementencomplexen.
  • Laad binnenshuis op in ruimtes met een laag risico (zoals keukens met rookmelders) uit de buurt van brandbare materialen.
  • Installeer rook- of hittemelders waar apparaten worden opgeladen.
  • Laad niet onbeheerd of tijdens het slapen op.
  • Haal de stekker van apparaten uit het stopcontact wanneer het opladen is voltooid.

 

QBE’s aanbevelingen voor het managenvan lithium-ionbatterijen als bedrijf:

  • Koop gecertificeerde apparaten alleen bij gerenommeerde leveranciers.
  • Inspecteer batterijen regelmatig op zwelling, deuken of beschadigingen – laat beschadigde batterijen veilig afvoeren door professionals.
  • Bewaar batterijen veilig in niet-brandbare, geventileerde ruimtes met voldoende afstand.
  • Gebruik goedgekeurde laders en laad ze alleen op tijdens kantooruren.
  • Houd ontstekingsbronnen uit de buurt van oplaadbare of recent gebruikte batterijen.
  • Vermijd extreme omstandigheden zoals hitte, kou, vocht of het stapelen van zware voorwerpen op batterije.
  • In geval van brand of oververhitting, onmiddellijk evacueren en hulpdiensten bellen – gebruik geen brandblussers.
  • Gebruik infrarood (IR) thermografie om temperatuurpieken te controleren die wijzen op batterijproblemen en een noodrespons in gang zetten.
  • Zorg voor een noodplan en train al het personeel voordat u batterijen op locatie toelaat.
  • Recycle verantwoord – open, verbrand of vernietig batterijen nooit. Breng batterijen naar gecertificeerde recyclingpunten of inzamelpunten voor gevaarlijk afval