De kans om betrokken te raken bij een verkeersongeluk verschilt enorm tussen Nederlandse gemeenten. Dat blijkt uit een analyse door Wegenvignetten.nl van Rijkswaterstaat-data. Zo staat de gemeente Ouder-Amstel bovenaan met 57 ongelukken per duizend auto’s, gevolgd door Midden-Delfland met 46. Helemaal onderaan staat Houten, waar tussen 2020 en 2024 gemiddeld slechts twee ongevallen per duizend auto’s genoteerd werden. Ook Almere en Scherpenzeel zijn opvallend verkeersveilig. |
In Ouder-Amstel gebeurden gemiddeld 57 ongelukken per duizend auto’s – ruim twee keer zoveel als in de nummer twee, Oostzaan (30). Ook Amsterdam scoort hoog met 22 per duizend. Helemaal onderaan staat Uithoorn, met 5 ongelukken per duizend auto’s. Ook Stede Broec en Edam-Volendam noteren relatief weinig, met 7 per duizend. |
|
|
Stedelijke drukte |
In veel grote steden en dichtbebouwde regio’s is de kans op ongelukken relatief hoog. Dat geldt bijvoorbeeld voor Rotterdam, Leiden en Den Haag. “Daar spelen drukke verkeersstromen, veel kruisingen en een hoge verkeersintensiteit een rol. Kleine gemeenten die doorsneden worden door snelwegen of drukke doorgaande routes – zoals Ouder-Amstel en Midden-Delfland – vallen extra op: er rijden veel auto’s doorheen, terwijl er relatief weinig voertuigen staan geregistreerd. Daardoor telt elk ongeval zwaarder mee in de statistiek”, licht Mattijs Wijnmalen van Wegenvignetten.nl toe.
Aan de andere kant van de lijst staat Houten, met zijn gescheiden fietspaden en overzichtelijke infrastructuur. Ook Almere noteert relatief weinig ongelukken: daar zorgen de brede wegen en planmatige inrichting met gescheiden verkeersstromen voor overzicht in het verkeer. Voor gemeenten als Scherpenzeel, Uithoorn en Sint-Michielsgestel geldt vooral dat het ontbreken van grote verkeersstromen de kans op een ongeluk verkleint. |
Grootste kans op letsel in Katwijk, geen verkeersdoden in 14 gemeenten |
Opvallend is dat een hoge ongevalskans niet altijd samenvalt met veel letsel. Zo gaat het in Laren en Venlo in meer dan 95% van de gevallen ‘slechts’ om blikschade, terwijl ook in gemeenten als Ouder-Amstel en Eemnes – waar veel ongelukken gebeuren – de schade meestal meevalt.
Langs de kust liggen de percentages letsel juist hoger: in gemeenten als Katwijk, Voorschoten en Noordwijk eindigt ongeveer helft van de ongevallen met letsel of erger, net als op Schiermonnikoog. De kans op een dodelijke afloop is het grootst in Opmeer en Reusel-De Mierden. Veertien gemeenten – waarvan Pijnacker-Nootdorp en Bodegraven-Reeuwijk de grootste zijn – hoefden daarentegen de afgelopen vijf jaar geen enkele verkeersdode te betreuren. |
|
|
Bijlage(n): |
|