Een zeven jaar durend openbaar onderzoek naar de fatale brand in de Grenfell Tower in Londen heeft opgeroepen tot fundamentele veranderingen in de regelgeving voor brandveiligheid in het Verenigd Koninkrijk. Een reeks aanbevelingen moet de brandveiligheid verbeteren, met name in hoogbouw, en ervoor zorgen dat gevaarlijke materialen niet in de bouw kunnen worden gebruiktOp woensdag 4 september jl. publiceerde het Grenfell Tower Inquiry zijn tweede en laatste rapport over de brand in Grenfell Tower op 14 juni 2017, waarbij 72 mensen om het leven kwamen. Het Fase 2-rapport onderzocht de onderliggende oorzaken van de brand, terwijl het Fase 1-rapport, dat op 30 oktober 2019 werd gepubliceerd, keek naar hoe de brand ontstond en zich verspreidde.
Het vernietigende rapport, dat bijna 1.700 pagina’s besloeg, concludeerde dat de 72 doden “vermijdbaar” waren en dat de overheid en de bouwsector de bewoners van Grenfell Tower jarenlang in de steek hadden gelaten. Het fase 1-rapport had de oorzaak van de brand al toegeschreven aan een elektrische storing in een koelkast in een van de flats en aan de eerdere renovatie van de toren met brandbare buitenbekleding, waardoor de brand zich snel kon verspreiden.
“We concluderen dat de brand in Grenfell Tower het hoogtepunt was van tientallen jaren nalatigheid van de centrale overheid en andere verantwoordelijke instanties in de bouwsector om zorgvuldig te kijken naar het gevaar van het gebruik van brandbare materialen in de buitenmuren van hoogbouwwoongebouwen en om te handelen op basis van de informatie waarover ze beschikten”, aldus het rapport.Verschillende overheidsinstanties, bouwfabrikanten, aannemers en professionals hebben op de een of andere manier bijgedragen aan de brand, in de meeste gevallen door “incompetentie, maar in sommige gevallen door oneerlijkheid en hebzucht”, aldus het rapport. Opeenvolgende regeringen zouden zorgen over de veiligheid van de praktijken in de sector hebben “genegeerd, vertraagd of genegeerd”.
In het rapport werd ook vastgesteld dat het systeem voor het reguleren van de bouw en renovatie van hoge woongebouwen dat bestond ten tijde van de brand in de Grenfell Tower “ernstig tekortschoot” en dat de regulering “te complex en gefragmenteerd” was geworden.In een verklaring zegt de voorzitter van het onderzoek, Sir Martin Moore-Bick: “We stellen vast dat de regering en anderen hebben nagelaten om in een vroeg stadium voldoende aandacht te besteden aan de gevaren van het gebruik van brandbare materialen in de muren van hoogbouw. Dit hield ook in dat de wettelijke richtlijnen voor de constructie van buitenmuren niet op de juiste manier werden aangepast. Dat is waar de kiem van de ramp werd gelegd.”
Het rapport deed een reeks aanbevelingen, waaronder de aanstelling van een regelgevende instantie voor de bouwsector om toezicht te houden op alle aspecten van de bouwsector, de invoering van verplichte brandveiligheidsstrategieën voor gebouwen met een hoger risico en een vergunningensysteem voor aannemers voor de bouw of renovatie van gebouwen met een hoger risico.Het stelde ook de oprichting voor van een beroepsorganisatie voor brandweeringenieurs, de regulering en verplichte accreditatie van brandrisicobeoordelaars, en de oprichting van een College of Fire and Rescue om praktische, educatieve en bestuurlijke training te bieden aan brandweer- en reddingsdiensten.
“We denken dat de implementatie van onze aanbevelingen op verschillende manieren de brandveiligheid zal verbeteren, vooral in hoogbouw, en ervoor zal zorgen dat gevaarlijke materialen in de toekomst niet meer gebruikt kunnen worden in de bouw. Ze zullen ook de efficiëntie van de brandweer- en reddingsdiensten op nationaal niveau verbeteren,” aldus Moore-Bick. “Hoewel er al enkele stappen zijn genomen om te reageren op de vele tekortkomingen die we hebben geïdentificeerd, denken we dat er meer kan en moet worden gedaan om een fundamentele verandering teweeg te brengen in de houding en praktijken van de bouwsector. Alleen zo’n verandering kan ervoor zorgen dat gebouwen in het algemeen, en gebouwen met een hoger risico in het bijzonder, in de toekomst veilig zijn voor de mensen die erin wonen en werken.” j.
Nu het eindrapport is gepubliceerd, is de weg vrij voor mogelijke strafrechtelijke vervolging. Definitieve beslissingen over strafrechtelijke vervolging worden eind 2026 verwacht. Volgens Reuters worden 58 mensen en 19 bedrijven en organisaties door de politie onderzocht, onder andere voor doodslag en fraude.
https://assets.publishing.service.gov.uk/media/66d817aa701781e1b341dbd3/CCS0923434692-004_GTI_Phase_2_Volume_1_BOOKMARKED.pdf.