GlobalData: Vliegtuigongeluk Air India zal herverzekeringsmarkt voor luchtvaart versterken

 

Het dodelijke ongeluk met Air India-vlucht AI171 op 12 juni 2025 is een keerpunt geworden voor de toch al krappe wereldwijde herverzekeringsmarkt voor luchtvaart. Dit tragische incident kostte 241 passagiers en bemanningsleden het leven en is het eerste dodelijke ongeval met een Boeing 787-8 Dreamliner, die wordt beschouwd als een van de meest geavanceerde en veiligste vliegtuigen van het bedrijf. Het ongekende karakter van deze gebeurtenis zal naar verwachting een domino-effect hebben op de wereldwijde luchtvaartverzekeringsmarkt en aanzienlijke gevolgen hebben voor verzekeraars en herverzekeraars in India en wereldwijd, aldus GlobalData, een toonaangevend data- en analysebedrijf.

Swarup Kumar Sahoo, Senior Insurance Analyst bij GlobalData, zegt hierover: “De directe premie-inkomsten (DWP) voor binnenlandse luchtvaartverzekeringen bedroegen in 2023 127,8 miljoen dollar en de claims als gevolg van deze ene gebeurtenis zouden mogelijk hoger kunnen uitvallen dan de totale jaarlijkse premie-inkomsten voor de luchtvaartmarkt in India. Aangezien binnenlandse verzekeraars meer dan 95% van hun DWP voor luchtvaartverzekeringen hebben afgestaan aan wereldwijde herverzekeraars, zal de financiële last voornamelijk bij internationale herverzekeraars komen te liggen, wat zal leiden tot een verstrakking van de herverzekerings- en verzekeringsmarkt voor de luchtvaart.”

Volgens de verzekeringsdatabase van GlobalData zijn New India Assurance en Tata AIG weliswaar de belangrijkste verzekeraars die het risico dekken, maar is de impact van dit incident op de binnenlandse markt beperkt, aangezien beide verzekeraars slechts 1,1% en 1% van hun totale verzekeringspremie uit de luchtvaart haalden en het grootste deel daarvan aan wereldwijde herverzekeraars afstonden. De Indiase herverzekeraar GIC Re is vanwege de verplichte afstandsverplichting blootgesteld aan ongeveer 5% van de risico’s die met het incident samenhangen.

Historisch gezien heeft de Indiase luchtvaartverzekering verlies geleden als gevolg van een toename van het aantal vliegtuigongelukken. Eerdere vliegtuigongelukken, zoals ongelukken waarbij onderdelen van vliegtuigen van Jet Airways en SpiceJet beschadigd raakten, en de crash van een Su-30-straaljager, hebben ervoor gezorgd dat de luchtvaartverzekering in India in de periode 2016-2020 verliesgevend was. Dit incident zal de verliesgevende Indiase luchtvaartverzekeringsmarkt verder verslechteren.

Sahoo voegt hieraan toe: “De crash zal de verzekeringssector naar verwachting meer dan 200 miljoen dollar kosten, inclusief het vliegtuig, dat tussen de 75 en 80 miljoen dollar waard is, en de aansprakelijkheid op grond van het Verdrag van Montreal en de nationale wetgeving. Dit zal de hernieuwing van de herverzekering in 2026 bemoeilijken, aangezien herverzekeraars naar verwachting de overeenkomststructuren zullen herzien.”

Bovendien overweegt de regering om de Boeing Dreamliner 787-8-vloot aan de grond te houden, wat naar verwachting zal leiden tot een toename van de daarmee samenhangende claims voor bedrijfsonderbreking. Dit zal een directe invloed hebben op de winstgevendheid van verzekeraars die dergelijke risico’s verzekeren.Sahoo concludeert: “Verwachts wordt dat herverzekeraars de risico’s in verband met widebody-vliegtuigen opnieuw zullen beoordelen, hun prijsmodellen zullen herzien en strengere voorwaarden zullen opleggen. Dit zal de marktdiscipline versterken, de terugtrekking van marginale capaciteit versnellen en de onderhandelingen over herverzekeringsovereenkomsten voor de luchtvaart voor de verlengingscyclus van 2026 hervormen