Global Insolvency Outlook 2026–2027 van Allianz Trade: Voor vijfde jaar op rij meer faillissementen; eerste daling verwacht in 2027

 

 

 

Volgens het  Global Insolvency Outlook 2026–2027 van Allianz Trade stijgen de faillissementen wereldwijd voor het vijfde jaar op rij. Alleen al in 2025 verwachten haar economen een stijging van 6%, gevolgd door  nog eens 5% in 2026. “Nederland ontspringt voorlopig de dans, met dalende cijfers, maar ook hier blijft de druk op sectoren als bouw, handel en transport groot. Internationale handelsspanningen, hogere financieringskosten en technologische disruptie (zoals de snelle AI-groei) kunnen in 2026 leiden tot nieuwe risico’s”, aldus de Allianz Trade.

Voor handelsverplaatsingen en (energie)deflatie hebben de invoerheffingen niet geleid tot de door velen gevreesde golf van bedrijfsfaillissementen. Allianz Trade: “Sinds begin 2025 hebben de ingrijpende invoerrechten van de regering-Trump (11% effectief tarief in augustus; waarschijnlijk 14% tegen het einde van het jaar) de wereldwijde handelsstromen hervormd zonder dat dit heeft geleid tot een sterke stijging van het aantal faillissementen in de VS. Grote bedrijven werden beschermd door de gematigde prijzen van buitenlandse exporteurs en de wijdverbreide omleiding van goederen via derde landen zoals India en Vietnam, waardoor de kosten onder controle bleven.”

De invoerheffingen hebben ook Amerikaanse bedrijven beschermd tegen buitenlandse concurrentie. “Wij schatten dat de invoerheffingen in de eerste helft van 2025 hebben bijgedragen aan een daling van het aantal faillissementen met 4 procentpunten, terwijl een positief effect op de vraag de meeste negatieve effecten van de stijgende inputkosten voor Amerikaanse bedrijven heeft gecompenseerd, wat resulteerde in een bescheiden stijging van 4% in totaal. Nu de mitigatiestrategieën echter hun effect verliezen en de doorberekening van de tarieven toeneemt, terwijl de vraag naar verwachting zal vertragen, voorzien we een inhaalbeweging van het aantal insolventies in de komende kwartalen. De VS zullen 2025 waarschijnlijk afsluiten met een stijging van +9%.”

Meer faillissementen

Zoals aangegeven verwacht Allianz Trade dat het aantal faillissementen wereldwijd in 2025 met % zal stijgen en in 2026 opnieuw met +5%, gevolgd door een bescheiden daling van % in 2027. Volgend jaar zal dus het vijfde opeenvolgende jaar zijn met een stijging, waardoor het aantal faillissementen een recordhoogte zal bereiken: 24% boven het gemiddelde van vóór de pandemie.

De gegevens over het lopende jaar laten al een aanzienlijke stijging zien in alle regio’s, met name in Azië en West-Europa, met opvallende stijgingen in Italië (+38%) en Zwitserland (+26%). De belangrijkste economieën vertonen gemengde patronen: Duitsland zal waarschijnlijk 2.500 extra gevallen zien en de VS 2.100, terwijl het Verenigd Koninkrijk zich zou moeten stabiliseren.

Grote bedrijven zijn niet immuun, met 327 grote insolventies in de eerste drie kwartalen van 2025 – één geval per 20 uur, wat het risico op een domino-effect vergroot. Vooruitkijkend zal de regionale divergentie in 2026 aanhouden, waarbij de VS en China respectievelijk een verdere stijging van +8% en +10% in bedrijfsinsolventies zullen laten zien en daarmee het grootste deel van de stijging in 2026 voor hun rekening zullen nemen. Ondertussen zal West-Europa volgend jaar al een bescheiden daling van -2% laten zien.

Stijging in alle regio’s

 

De gegevens over het lopende jaar laten al een aanzienlijke stijging zien in alle regio’s, met name in Azië en West-Europa, met opvallende stijgingen in Italië (+38%) en Zwitserland (+26%). De belangrijkste economieën vertonen gemengde patronen: Duitsland zal waarschijnlijk 2.500 extra gevallen zien en de VS 2.100, terwijl het Verenigd Koninkrijk zich zou moeten stabiliseren. Grote bedrijven zijn niet immuun, met 327 grote insolventies in de eerste drie kwartalen van 2025 – één geval per 20 uur, wat het risico op een domino-effect vergroot. Vooruitkijkend zal de regionale divergentie in 2026 aanhouden, waarbij de VS en China respectievelijk een verdere stijging van +8% en +10% in bedrijfsinsolventies zullen laten zien en daarmee het grootste deel van de stijging in 2026 voor hun rekening zullen nemen. Ondertussen zal West-Europa volgend jaar al een bescheiden daling van -2% laten zien.

Meewindfactoren

Drie cyclische meewindfactoren kunnen op korte tot middellange termijn omslaan in tegenwind en de insolventievooruitzichten drukken: groei, financiële omstandigheden en begroting.

Ten eerste zou de veerkrachtige economische groei hardnekkig onder de drempel kunnen blijven die nodig is om het aantal insolventies te stabiliseren. Op basis van historische normen zouden de VS (+1,6% bbp-groei in 2026) en de eurozone (+0,9%) achterblijven (met respectievelijk +0,6 procentpunt en +0,3 procentpunt) bij de percentages die nodig zijn om te voorkomen dat het aantal insolventies verder stijgt.

Deze aanhoudende groeikloof zou de concurrentie kunnen verscherpen, de prijszettingsmacht kunnen uithollen en de toch al krappe winstmarges van kwetsbare bedrijven verder onder druk kunnen zetten. Ten tweede zouden de financieringsvoorwaarden uiteindelijk strenger kunnen uitvallen dan verwacht, waardoor de kloof tussen goed gekapitaliseerde grote bedrijven en worstelende kmo’s groter zou worden.

Aanhoudend hoge rentetarieven zouden vooral bedrijven met een hoge schuldenlast en kapitaalintensieve bedrijven onder druk zetten, waarbij beperkingen in de kredietverlening mogelijk tot meer insolventies zouden leiden. Vooral moeten versoepelde financiële voorwaarden zich vertalen in een hogere kredietstroom en wij schatten dat het krediet in zowel de VS als Duitsland met ongeveer +2,5% zou moeten toenemen in 2026 om het aantal insolventies in 2026 te stabiliseren (tegenover +2,5% j-o-j in het eerste kwartaal van 2025 voor de VS en +1,1% j-o-j in augustus voor Duitsland). Een vergelijkbare stijging zou Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk in staat stellen het aantal insolventies met respectievelijk -5 procentpunten en -2,5 procentpunten verder te verminderen.

Ten slotte zouden sectoren die fiscale stimulansen genieten, met name de bouwsector, die nog steeds te kampen heeft met hoge rentetarieven die de vraag drukken, te lijden kunnen hebben onder een strengere begrotingsdiscipline op het gebied van bijvoorbeeld openbare infrastructuur. Historisch gezien is deze sector verantwoordelijk voor ongeveer 20% van alle insolventies (17% in Duitsland, 18% in het Verenigd Koninkrijk, 22% in Frankrijk en 19% in Italië). Ook de automobielsector staat op de watchlist, gezien de perfecte storm van technologische disruptie en toegenomen concurrentie. De sector verwacht subsidies om de schokken op te vangen, maar landen met een krappe kas zouden terughoudender kunnen zijn om steun te verlenen.