De gespecialiseerde fietsverzekeraar Bikmo heeft in 2021 een stijging van 8% van het aantal claims van zijn klanten geregistreerd, zo blijkt uit zijn jaarlijkse Open Project-rapport. Hieruit blijkt bovendien dat het aandeel van de claims wegens diefstal is gestegen ten opzichte van vorig jaar, van 48,5% in 2020 tot iets minder dan 53% in 2021.
David George, chief executive van Bikmo, zegt in reactie op het onderzoek: “Naarmate de populariteit van fietsen blijft toenemen, zullen we onvermijdelijk zien dat diefstallen blijven stijgen als de meest dominante reden voor fietsclaims. Maar met de toename van trackingtechnologie met een lange levensduur, zoals de Apple AirTag en elektrische fietsen die zowel stroom kunnen leveren als trackingapparatuur kunnen opslaan, hopen we dat het Verenigd Koninkrijk de ervaring van Nederland zal volgen, waar tot 80% van de getraceerde fietsen die worden gestolen, wordt teruggevonden.”
Uit de gegevens bleek ook dat meer dan de helft – 57% van de uitgekeerde schadevergoedingen van Bikmo’s claims in 2021 in de ‘onder de sub £500 range’ vielen, terwijl 20% van de claims in de £501 tot £1,000 range vielen. Slechts 1% van de claims in 2021 bereikte een bedrag van meer dan £5.000. Dit betekent een verandering ten opzichte van het 2020-rapport van de verzekeraar, waarin het hoogste aandeel claims (32,76%) werd ingediend in de range van £1.001 tot £2.500. Bikmo legt uit dat deze verschuiving werd veroorzaakt door een toevloed van “instap- of goedkopere fietsen”, gekocht door mensen die op zoek zijn naar duurzamere en handigere manieren om te reizen of te pendelen.
Laag e-bike risico
Het aantal claims voor fietsen die thuis stonden bereikte dit jaar ook zijn hoogste niveau: 24% van alle claims. In 2019 was dit 10% en in 2020 18%. Voorts was het aantal claims voor e-bikes weliswaar gestegen van 70 in 2020 tot 130 in de gegevens van vorig jaar, maar “het totale cijfer blijft laag”, aldus Bikmo. “Het onderzoek over dit onderwerp heeft aangetoond dat e-bike rijders minder risico vormen voor verzekeraars en dat de hoogte van de verzekeringspremies voor e-bikes dit moeten weerspiegelen.”
George vervolgt: “2021 was opnieuw een enorm jaar voor fietsen, omdat meer mensen naar buiten gingen en het gemak en plezier van reizen met de fiets ervaarden.”