Hogere prijzen voor reserveonderdelen en werkplaatskosten zullen er ook dit jaar toe leiden dat het repareren van auto’s voor consumenten en verzekeraars duurder wordt. Dat blijkt uit een actuele prognose van de Duitse verzekeraarsorganisatie GDV.
“In onze huidige prognose op basis van het eerste halfjaar gaan we ervan uit dat we in de autoverzekeringsbranche ongeveer 4,5% meer aan schade zullen moeten uitgeven dan vorig jaar”, zegt Jörg Asmussen, algemeen directeur van de Gesamtverband der Deutschen Versicherungswirtschaft (GDV).
De prijzen van reserveonderdelen en werkplaatskosten stijgen al jaren aanzienlijk sneller dan de algemene inflatie. “We zien al jaren dat zowel de prijzen van reserveonderdelen als de werkplaatskosten veel sneller stijgen dan de algemene inflatie. En we zien geen tekenen dat deze ontwikkeling afzwakt”, aldus Asmussen. Onlangs stegen de prijzen voor reserveonderdelen met bijna zes procent, terwijl de uurtarieven van autowerkplaatsen zelfs met ongeveer acht procent stegen.
Bijna vijf miljard euro aan schade in twee jaar
Als gevolg van de snel stijgende reparatiekosten hebben autoverzekeraars de afgelopen twee jaar bijna vijf miljard euro aan schade geleden. Veel aanbieders hebben daarop hun premies aangepast, waardoor de inkomsten in 2025 volgens de huidige GDV-raming met ongeveer 14% zullen stijgen ten opzichte van het voorgaande jaar. Ondanks deze ontwikkeling verwachten de verzekeraars voor 2025 slechts een lichte verbetering van de winstgevendheid.
Ondanks deze ontwikkeling verwachten verzekeraars voor 2025 slechts een lichte verbetering van de winstgevendheid. Volgens gegevens van de GDV zullen autoverzekeraars naar verwachting slechts drie cent per geïnde euro aan technische winst behalen. Gezien deze geringe marge en de nog steeds stijgende reparatiekosten blijft de prijsdruk in de autoverzekering hoog.
															










