Frédéric de Courtois (AXA) dringt er bij de industrie op aan om meer verzekeringsrisico’s te nemen: Opkomende risico’s hebben een andere aanpak nodig

Opkomende risico’s hebben een andere aanpak nodig, zegt AXA-topman Frédéric de Courtois (AXA) bij de presentatie van zijn Future Risks-rapport “Verzekeraars moeten meer risico’s nemen en naar de toekomst kijken om de blootstelling aan opkomende risico’s beter te kunnen voorspellen, Hij drong er bij zijn collega’s ook op aan om meer te investeren in menselijk kapitaal en technologie, omdat zij steeds meer worden blootgesteld aan risico’s zoals klimaatverandering, cyber- en sociale polarisatie

Bij de presentatie van het nieuwste AXA Future Risks-rapport in Parijs, waaruit bleek dat een grote meerderheid (90%) van zowel het publieke als risico-experts in 15 landen gelooft dat de wereld wordt geconfronteerd met een groeiend aantal crises die meer impact hebben op hun dagelijks leven,zei De Courtois: “De intensivering van het gevoel van kwetsbaarheid in dit rapport is verbluffend. Het is duidelijk dat we in een wereld leven met meerdere crises.”Niet alleen zijn er veel crises over de hele wereld, maar verschillende ervan zijn volgens hem met elkaar verbonden. Thema’s als cyberveiligheid, vervuiling, chronische ziekten en andere behoren tot de belangrijkste zorgen van de hedendaagse bevolking. De Courtois benadrukte dat 91% van de respondenten aangeeft dat verzekeraars een sleutelrol moeten spelen bij het aanpakken van dergelijke crises.

“Het is aan ons om de goede wil te hebben, wendbaar te zijn om onze verzekerden te beschermen en oplossingen te vinden, in het bijzonder oplossingen die worden ondersteund door technologie”, merkt hij op.De Courtois voegde eraan toe dat één oplossing het nemen van meer risico’s is.“In deze context moeten we meer verzekeringsrisico’s nemen, maar niet meer financiële risico’s. We moeten risico’s kunnen verzekeren, zelfs als we niet alle nuances kennen”, zei hij. “We moeten leren hoe we het vermogen kunnen hebben om ze te analyseren, erin te duiken, fouten te maken, het opnieuw te proberen en verder te gaan.”

Om dat te doen vindt De Courtois dat verzekeraars moeten investeren in de ontwikkeling van nieuwe competenties onder hun werknemers, door mensen toe te voegen met expertise op het gebied van technologie, maar ook op het gebied van sociologie, meteorologie, datawetenschap en andere gebieden die hen kunnen helpen de bewegingen te begrijpen die plaatsvinden vandaag de dag. Ze moeten ook nieuwe manieren aannemen om risico’s te beoordelen.

“De rol van verzekeraars is historisch gezien geweest om onszelf te steunen op het verleden, op historische gegevens, en dat blijft natuurlijk belangrijk. Maar vandaag de dag zijn er zoveel grote veranderingen gaande, en die zijn zo onzeker, dat we naar de toekomst moeten kijken om te proberen ze te voorkomen. Met andere woorden: als we de wereld willen beschermen tegen klimaatverandering, of de technologieën willen beschermen die ons in staat stellen tegen klimaatverandering te vechten, moeten we vooruit kijken en een manier vinden om te voorspellen wat er zal gebeuren, Alleen actuarissen aan tafel hebben is niet meer voldoende.”Hij uitte ook zijn bezorgdheid over desinformatie, een fenomeen dat ook naar voren kwam als een van de grootste zorgen van bevolkingen over de hele wereld. “Desinformatie is de vijand van preventie. Het is duidelijk dat het een negatieve impact heeft op maatregelen om de klimaatverandering, Covid of sociale fragmentatie te bestrijden.”

Meer recent werden de reddingswerkzaamheden ernstig belemmerd door de verspreiding van valse informatie in staten als Florida en North Carolina na de orkaan Helene in de VS, en dit werd gevolgd door desinformatie over de orkaan Milton. Uit het onderzoek van AXA blijkt dat bevolkingen en deskundigen het erover eens zijn dat desinformatie een probleem is voor 40% van de ondervraagden onder het grote publiek, en voor 25% onder de deskundigen.Volgens experts van AXA is de meest zorgwekkende bevinding dat een grote meerderheid van de respondenten denkt desinformatie te kunnen identificeren, maar tegelijkertijd niet zeker weet of andere mensen daartoe in staat zijn.De meest relevante effecten van desinformatie zijn volgens het onderzoek een toename van geweld en haat en een negatieve impact op de opleiding van jongeren.

De drie grootste risico’s in het onderzoek zijn vervuiling (genoemd door 78% van het publiek en 77% van de experts), blootstelling aan gevaarlijke stoffen (74% en 73%) en cyberveiligheid (73% voor beide groepen). Bij alle drie neemt de risicoperceptie toe. De top vijf wordt aangevuld door ethische risico’s die verband houden met het gebruik van technologieën (71% voor beide groepen) en klimaatverandering (70% en 77%).“Als we vooruitkijken, zal klimaatverandering de komende vijf tot tien jaar het grootste risico blijken te zijn, terwijl het publiek nieuwe vormen van veiligheidsrisico’s en terrorisme op de tweede plaats zet, terwijl de experts de geopolitieke instabiliteit opmerken. Voor beide risico’s kwamen cyberrisico’s op de derde plaats.”