Whatsapp-fraude, waarbij oplichters iemand imiteren en bekenden om geld vragen, is de afgelopen maanden fors toegenomen. Dat meldt de Fraudehelpdesk.Het aantal fraudemeldingen nam de afgelopen weken sowieso fors toe, ziet die organisatie. Kwamen er van december tot en met februari nog 6.000 tot 6,500 meldingen per maand binnen, in maart steeg dat aantal richting 11.000 en in april waren dat er bijna 15.000. Het gemelde schadebedrag ligt alleen al voor deze maand boven de kwart miljoen euro.
Het grootste deel van die toename bestaat uit whatsapp-fraude, hoewel ook het aantal spooknota’s namens de Belastingdienst en oplichtingsmailtjes toenemen.”Maar bij whatsapp-fraude zien we de grootste toename in slachtoffers”, zegt Marloes Kolthof van de Fraudehelpdesk. “De aanvallers worden steeds beter, waardoor veel mensen er intrappen.”
Zeker in deze tijd, denkt Kolfhof, omdat veel mensen meer zorgen aan hun hoofd hebben dan normaal. “We denken dat de coronacrisis zeker meespeelt, ook omdat je toch wat minder makkelijk bij elkaar langsgaat en er meer via digitale weg moet.” Bij whatsapp-fraude doet een oplichter zich voor als iemand anders en benadert hij de vrienden en familie van diegene. Vaak probeert hij zijn slachtoffers onder druk te zetten om snel geld over te maken; er is zogenaamd een noodsituatie en bellen kan niet.”De oplichters doen hun huiswerk goed”, zegt Kolthof. “Via sociale media kijken ze met wie iemand bevriend is en dat gebruiken ze.”
Bronnen NOS en Fraudehelpdesk