Fraude Trendrapport Benelux 2025 Allianz Trade: Meer bedrijven leiden grotere financiële verliezen

Het aantal bedrijven dat door interne fraude meer dan €100.000 aan financiële schade leed, dat in 2024 nog onder de 25% lag, is dit jaar gestegen naar 39%. Bij externe fraude zien we een soortgelijke ontwikkeling. 44% leed een financiële schades groter dan €100.000. Dat was in 2024 minder dan 30%. Meer bedrijven maken grotere klappen mee, zo komt naar voren uit het Fraude Trendrapport Benelux 2025 van Allianz Trade Benelux.

Hieruit komt verder naar voren dat bij ruim een kwart (28%) van de externe fraudegevallen de financiële schade tussen de € 50.000 en € 100.00 bedroeg, bij 21% minder dan € 50.000 en bij 7%  was er geen schade.  Bij de interne fraudegevallen was dit bij 5% het geval. Bij 29% beliep de schade minder dan € 50.000 en bij 27% tussen de 50.000 en €100.000,Verder blijkt dat 90% van de fraudeurs binnen jaar wordt betrapt In bijna de helft van de gevallen is de interne fraudeur langer dan zes maanden actief bij het bedrijf. Ontdekking komt meestal door interne en externe controles, en ook door meldingen van klokkenluiders.

Factuur- en kopersfraude vaak via email

Een kwart van de bedrijven had te maken met factuur en/of kopersfraude. Valse facturen of valse opdrachten komen doorgaans uit het binnenland en meestal komen ze via e-mail binnen. De lijst van sectoren met de meeste factuur- en/of kopersfraude wordt aangevoerd door handel en dienstverlening (40%), gevolgd door transport en logistiek (29%), techniek, productie en bouw (16%), ICT (14% en gezondsheidszorg en welzijn (13%).

Al enkele jaren op rij geven bedrijven aan dat thuiswerken het risico op (interne en externe) fraude verhoogt. In 2024 was 55% het hier over eens. Nu is dat percentage opgelopen tot 67%. Het aantal bedrijven dat maatregelen nam is gestegen van 61% tot 69%.

(Geen)aangifte

Driekwart van de bedrijven doet geen melding van de fraude bij de politie. Het is lastig voor bedrijven om fraude zelf af te handelen. In toenemende mate schakelen ze externe partijen in. Opvallend is dat ze het vaakst aankloppen bij verzekeraars of intermediairs (32%), 30% schakelt een advocatenkantoor in, 29% een (bedrijfs)recherchebureau, 27% de politie of andere overheidsinstelling en 26% een accountant  Steeds minder bedrijven gaan dus naar de politie als ze met fraude te maken hebben. Vorig jaar deed ruim 60% dat niet. Dat percentage steeg dit jaar naar 73%. Verder maken grotere organisaties vaker gebruik van bedrijfsrechercheurs: 36% 1 tegen 12% een jaar geleden.

Wat doen organisaties om fraude te voorkomen?

In 2024 waren Two factor authentication en fraudedetectie software de meest genoemde methodes om fraude te voorkomen. Die zijn niet significant minder gebruikt, maar wel ingehaald door de groei van Interne controle en het vergroten van de oplettendheid van medewerkers. Grote bedrijven doen vaker aan penetratietesten van het eigen netwerk/systeem dan MKB-ers (28% vs 4%). Iets meer dan de bedrijven  voeren (interne) controles uit op de administratieve organisatie (56%), vergroten de oplettendheid (awareness workshop en pools, 54%) of  gebruiken two factor authetocatie (54%). Daarnaast noemt 49% screenen van medewerkers en 45% fraudedetectie software (45%).

Dat bedrijven het risico van fraude serieus nemen blijkt uit het groot aantal frauderisico-analyses dat organisaties laten uitvoeren. Driekwart van de bedrijven doet dat. Hiervoor worden vooral externe uitvoerders ingezet. Uitvoerders van risicoanalyses zijn vooral: Interne afdelingen,  Audit, compliance, juridisch, IT, financieel, HR,  Externe adviseurs,  Cybersecurity bedrijven en Externe auditors

Komende drie jaar: meer investeringen in fraudepreventie

Vergeleken met 2024 zijn er meer bedrijven van plan te investeren in fraudepreventie. In 2024 zei 26% komende drie jaar extra te investeren, nu is dat 40%. De helft van de bedrijven zegt deze investeringen met 25 tot 50% te verhogen. Daarnaast geeft 58% aan het interne bewustzijn te bevorderen (training en/of tools), 35% voert een beveiligingsaudit uit (inbraaktest)  , 30% een audit ter versterking van de interne administratieve procedures, 19% kiest voor de beveiliging van de bedrijfsgebouwen en ruimten en 8% noemt een verzekeringsoplossing. Daarnaast geeft 70% aan een draaiboek/noodplan achter de hand te hebben.