Aangezien tinnitusletsels tot 90.000 pond aan schadevergoedingen kunnen opleveren, is het bestrijden van fraude op dit gebied van vitaal belang voor de bescherming van de portemonnee van zowel polishouders als verzekeraars.
In de afgelopen 18 maanden zijn frauduleuze tinnitusclaims die worden ingediend na een verkeersongeval snel “een inherent, groot probleem” geworden voor autoverzekeraars, waarbij commentatoren uit de branche dit fenomeen beschrijven als “een groot probleem” dat aantoont dat er iets “fundamenteel mis en fundamenteel kapot” is in het claimproces na een whiplashhervorming.
Gevolg van Whiplash-hervorming: Tinnitus-claims nemen toe
In mei 2021 zagen we de invoering van whiplash-hervormingen. Dit was bedoeld om frauduleuze claims te beteugelen en de financiële lasten voor autoverzekeraars te verminderen. Fraudeurs vinden echter opnieuw mazen in de wet, deze keer maken ze gebruik van tinnitus als een nieuwe manier om claims op te blazen.
Nu de vergoeding voor whiplash-letsels streng is gereguleerd, is tinnitus een handige opstap geworden voor diegenen die het systeem willen bespelen. De subjectieve aard van tinnitus, gecombineerd met de uitdaging om de aandoening objectief te verifiëren, maakt het een gemakkelijk doelwit voor frauduleuze activiteiten. Deze opkomende trend vormt een grote uitdaging voor verzekeraars, aangezien fraudeurs hun focus verleggen om de hiaten te benutten die zijn achtergelaten door de whiplash-hervormingen.
Waar er regelgeving is, zijn er kansen – voor zowel legitieme claims als voor degenen die het systeem willen misbruiken. Verzekeraars moeten zich nu aanpassen aan deze nieuwe dreiging en meer geavanceerde methoden ontwikkelen om frauduleuze tinnitusclaims op te sporen en te voorkomen.