De schade door fraude bij internetbankieren is in de eerste helft van 2016 met 82% gedaald ten opzichte van de laatste zes maanden van 2015. De totale schade door fraude in het betalingsverkeer daalde het afgelopen halfjaar ook fors, tot 4,69 miljoen euro. In 2015 bleef de totale schade nog stabiel, met 17,9 miljoen euro over het hele jaar, een afname met ruim twee derde derhalve, zo blijkt uit cijfers van de Nederlandse Vereniging van Banken en Betaalvereniging Nederland. Andere uitkomsten zijn dat fraude door middel van phising en malware op hun retour zijn en dat de schade door verloren en dat in de eerste zes maanden van dit jaar het aantal gestolen betaalpassen weliswaar ook is gedaald, maar dat deze criminaliteitsvorm wel nog altijd de boventoon voert.
De schade door fraude met internetbankieren was de eerste zes maanden van dit jaar met 148.000 euro historisch laag, aldus de onderzoekers. Het voorgaande halfjaar bedroeg die schade nog 814.000 euro, bijna 5,5 keer zo hoog. Ook in meerjarig perspectief is de daling spectaculair. In de eerste helft van 2012 bedroeg de schade bij internetbankieren nog 24,7 miljoen euro. De fraudeurs weten met malware en ‘gewone’ phishing nauwelijks nog slachtoffers te maken. “Banken kunnen die pogingen tot fraude steeds beter detecteren en hun klanten laten zich steeds minder misleiden. De voorlichtingscampagnes door de Betaalvereniging en de banken en de aandacht in de media voor deze vormen van fraude, werpen hun vruchten af”, aldus de onderzoekers, volgens wie daarnaast mensen veel alerter zijn op fraude en misleidende berichten van criminelen om geld te storten of gevoelige informatie te geven sneller doorzien. Dat is volgens de Nederlandse Vereniging van Banken en Betaalvereniging Nederland grotendeels te danken aan alle voorlichtingscampagnes.
Ondanks een forse daling van 37% ten opzichte van de voorafgaande zes maanden zorgen gestolen of verloren betaalpassen in de eerste helft van 2016 voor de grootste schadepost in het betalingsverkeer, met 1,62 miljoen euro. Daaronder valt ook de schade door de zogeheten ‘pas-opstuurfraude’, die begin 2015 de kop opstak. Slachtoffers worden daarbij via e-mail, SMS, social media of telefoon overgehaald om hun betaalpas per post naar een vals adres op te sturen en de bijbehorende pincode op een valse website in te tikken. In januari 2016 hebben de banken en de Betaalvereniging een landelijke campagne gelanceerd om het publiek hiervoor te waarschuwen rond de slogan ‘Verstuur nooit uw betaalpas!’
Samenwerking en kennis delen
Samenwerking en delen van kennis vormen volgens de onderzoekers de sleutel tot succes. “De goede onderlinge samenwerking en het delen van kennis en informatie tussen financiële instellingen, cybersecuritybedrijven en overheidsinstanties spelen een belangrijke rol bij het terugdringen van fraude in het betalingsverkeer.” Binnen het Nationaal Cyber Security Centrum en het Financial Institutions – Information Sharing and Analysis Center richt die samenwerking zich vooral op de preventie en detectie van cybercriminaliteit. In de Electronic Crimes Task Force werken justitie, politie en banken samen bij het opsporen en vervolgen van cybercriminelen. “Andere EU-landen hebben veel belangstelling voor deze Nederlandse collectieve aanpak van cybersecurity”, aldus de onderzoekers.
Keerzijde van bovengenoemde successen is dat cybercriminelen hun werkgebied naar datingsites, meldde de NOS gisteren. Zij zetten nepprofielen op en hebben zo in het eerste half jaar 1,6 miljoen euro gestolen. In heel 2015 ging het om 2,7 miljoen euro en dat was toen een record. Gevreesd wordt dat dat record dit jaar wordt gebroken.