De verzekeringsmarkten in de EU kunnen profiteren van recente voorstellen om een publiek-private herverzekeringsregeling op te zetten voor klimaatgerelateerde schades, vindt Fitch Ratings. “Naarmate de klimaatverandering toeneemt, kunnen door de overheid gesteunde herverzekeringsregelingen verzekeraars en herverzekeraars helpen om dekking te blijven bieden op locaties met een hoog risico die ze anders misschien uit de weg zouden gaan.”
De voorstellen, die in december 2024 werden gepubliceerd in een gezamenlijke paper van de ECB en de Europese Autoriteit voor verzekeringen en bedrijfspensioenen, zouden de financiële veerkracht van verzekeraars vergroten door risico’s in de hele EU te bundelen, wat zou leiden tot meer diversificatie en stabiliteit. De strategie weerspiegelt het succes van door de overheid gesteunde modellen, zoals het Spaanse Consorcio de Compensacion de Seguros (CCS), dat heeft geholpen om de Spaanse verzekeringsmarkt te stabiliseren tegen klimaatrisico’s door grote verliezen als gevolg van natuurrampen te dekken. De EU-regeling zou de nationale benaderingen aanvullen in plaats van vervangen, zodat de integriteit van de bestaande regelingen behouden blijft.
De voorstellen kunnen een belangrijke stap zijn in de aanpak van de steeds groter wordende kloof in de verzekeringsbescherming (protection gap) tegen natuurrampen als gevolg van de toenemende frequentie en omvang van klimaatgerelateerde gebeurtenissen. Slechts ongeveer een kwart van de economische schades door natuurrampen in de EU in de periode 1981-2023 was verzekerd en dit cijfer is gedaald.
De voorgestelde publiek-private herverzekeringsregeling is bedoeld om de betaalbaarheid en beschikbaarheid van verzekeringsdekking voor natuurrampen te verbeteren. Het zou niet alleen een financieel vangnet bieden voor verzekeraars, maar ook het economisch herstel na natuurrampen bevorderen en de fiscale lasten voor overheden als gevolg van niet-verzekerde verliezen verminderen. De regeling zou worden gefinancierd door op risico gebaseerde premies van verzekeraars en herverzekeraars of nationale verzekeringsregelingen.
Het initiatief stelt ook voor om het publieke rampenriskmanagement van de EU te versterken door de oprichting van een fonds, gefinancierd door de lidstaten, om de wederopbouw van publieke infrastructuur na natuurrampen te ondersteunen. Uitbetalingen zouden afhankelijk zijn van de uitvoering door de lidstaten van overeengekomen risicobeperkende maatregelen. Deze tweeledige aanpak van herverzekering en overheidsfinanciering is bedoeld om de risico’s van niet-verzekerde verliezen voor de macro-economische en financiële stabiliteit te verminderen door de verdeling van verantwoordelijkheden tussen de private en publieke sector te verduidelijken. Het is ook de bedoeling om risicobeperking en aanpassing op zowel nationaal als EU-niveau te stimuleren.
Een belangrijke uitdaging die in de voorstellen naar voren komt, is de verzekerbaarheid en betaalbaarheid in gebieden met een hoog risico. Zolang er geen robuuste door de overheid gesteunde herverzekeringsmechanismen zijn, zullen verzekeraars hun dekking in deze regio’s waarschijnlijk beperken. Deze bezorgdheid kwam naar voren uit een publieksenquête tijdens het recente Insurance Insights-evenement van Fitch in Londen, waar 69% van de deelnemers aangaf dat het verminderen van de dekking in risicogebieden de meest dreigende consequentie van klimaatverandering voor de sector in 2025 zou zijn. Op ruime afstand volgen daarna hogere verzekeringspremies (14%) vraag naar door de staat gesponsorde catastrofeverzekeringspools (9%), vertrouwen o[ herverzekering (7%) en de overgang voor beleggingsportefeuilles (1%)
Dit sentiment onderstreept de noodzaak van door de overheid gesteunde herverzekering om de beschikbaarheid en betaalbaarheid van verzekeringen te handhaven. De overstromingen in Spanje in november 2024 waren een voorbeeld van de voordelen van door de overheid gesteunde regelingen om de financiële gevolgen voor verzekeraars te beperken, waarbij de CCS hielp om de markt te stabiliseren door effectieve compensatie voor overstromingsgerelateerde schade.
|