In het tweede achtereenvolgende kwartaal van 2024 werden in vijf belangrijke sectoren meer dan 3.500 producten teruggeroepen: 3.505 stuks. Volgens Sedgwick brand protection’s laatste European Recall Index rapport, is dit het vijfde opeenvolgende kwartaal met meer dan 3.000 recalls.De 3.505 terugroepacties die in het tweede kwartaal van 2024 werden geregistreerd, liggen in lijn met het hoogste aantal terugroepacties in tien jaar tijd, namelijk 3.506 in het eerste kwartaal van 2024. Met een totaal van 7.011 terugroepacties in de eerste helft van 2024 is dit jaar goed op weg om een record aan terugroepactiviteiten in heel Europa te vestigen. “Consumenten, fabrikanten en partners in de toeleveringsketen moeten waakzaam blijven”, benadrukken de onderzoekers.
In het driemaandelijkse rapport van Sedgwick worden gegevens over productveiligheid en terugroepacties uit de auto-, consumenten-, voedsel- en dranken-, farmaceutische en medische hulpmiddelenindustrie in het VK en de EU geanalyseerd. Het aantal terugroepacties steeg licht in de farmaceutische (+9,5%), auto- (+9,3%) en voedingsmiddelenindustrie (+6,3%). De sectoren consumentenproducten en medische hulpmiddelen zagen beide het aantal terugroepacties dalen in het tweede kwartaal, met respectievelijk 6,5% en 4,5% minder terugroepacties.
Naast de meest recente gegevens en analyses over terugroepacties, biedt Sedgwick’s rapport inzicht in de huidige regelgevende activiteit en voorspellingen over waar belanghebbenden in de Europese industrieën op moeten letten in de tweede helft van 2024. Regelgevers hebben het afgelopen kwartaal besteed aan het waarborgen van een eerlijk inkoopbeleid en open concurrentie, met name in de automobiel-, voedsel- en dranken- en medische hulpmiddelensector. Duurzaamheid en kunstmatige intelligentie (AI) waren andere belangrijke aandachtspunten voor regelgevers in de EU en het VK, die een reeks nieuwe regels en verdere richtlijnen voor het veilige gebruik van AI in producten voorstelden.
Andere regelgeving van het afgelopen kwartaal, waaronder de Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDD) en de EU AI Act, zullen de verantwoordelijkheden voor bedrijven in de hele toeleveringsketen en productlevenscyclus uitbreiden. In het Verenigd Koninkrijk werd de Digital Markets, Competition and Consumer (DMCC) Bill van kracht, die de regelgevende bevoegdheid voor de Britse Competition and Markets Authority (CMA) zal uitbreiden en een verstrekkende impact kan hebben op bedrijven, zelfs als ze niet in Groot-Brittannië gevestigd zijn.
“Hoewel de afgelopen kwartalen werden gekenmerkt door snelle vooruitgang op het gebied van regelgeving, kunnen de resultaten van de recente verkiezingen in het Verenigd Koninkrijk en de EU dat tempo vertragen”, zegt Chris Occleshaw, international product recall consultant bij Sedgwick. “Bedrijven worden echter nog steeds geconfronteerd met belangrijke veranderingen in de regelgeving en toenemende verantwoordelijkheden die een verhoogde waakzaamheid van hun toeleveringsketens vereisen. Het blijft noodzakelijk voor bedrijven om zich grondig voor te bereiden op elk scenario dat zou kunnen voortkomen uit niet-naleving of een productcrisis in de markt.”
Klik hier om het laatste rapport over de Europese Terugroepindex te downloade