Een op de vijf Nederlandse bedrijven lijdt schade door cybercriminaliteit

 

Bijna 20% van  de Nederlandse bedrijven heeft in het afgelopen jaar schade geleden door cybercriminaliteit, Bij grote organisaties loopt dit op tot 30%. De meest voorkomende gevolgen zijn financiële verliezen, verlies van klantgegevens of bedrijfsgeheimen en verstoringen van de bedrijfsvoering. Bovendien levert het ook reputatie- en relatieschade op. Opvallend is dat vooral mkb-bedrijven hun eigen digitale weerbaarheid vaak overschatten. Dat valt te lezen in de recente editie van Adfiz in Cijfers  2025-2026 gebaseerd op cijfers van ABN AMRO.

Acht procent van de bedrijven meldt financiële schade te hebben geleden; bij het grootbedrijf was dat 14%, bij het MKB 7% en bij het ZZP 3%. Verder is 7% van de bedrijven geconfronteerd met gegevensverlies. Ook hierbij werd het grootbedrijf het vaakst getroffen (11%), het MKB 7%  en het ZZP 4%.

Eveneens 7%  van de bedrijven heeft te maken gehad met operationele verzekeringen. Dat heeft 12% van het grootbedrijf meegemaakt, 7% van het MKB  en 3% van het ZZP.  Vijf procent van de bedrijven meldt daarnaast personele impact als gevolg van een cyberincident. Bij het grootbedrijf was dat 7% , bij het MKB 5% en bij het ZZP 4%.

Daarnaast heeft 5% van de bedrijven relatieschade opgelopen als gevolg van cybercriminaliteit. Dat is 7% van het grootbedrijf overkomen, 5% van het MKB en 1% van het ZZP.  Verder geeft 5% van de bedrijven aan reputatieschade te hebben opgelopen: 7% van het grootbedrijf, 5% van het MKB en 2% van de ZZP-ers