Ecclesiastical’s Broker Wellbeing Survey :  Stressniveau bij Britse makelaars hoger dan ooit

 

Bijna de helft (47,5%) van de Britse makelaars beoordelen hun stressniveau als hoog of zeer hoog , het hoogste percentage sinds de start van het onderzoek in 2019. Dat is één van de uitkomsten uit het Broker Wellbeing Survey van nicheverzekeraar Ecclesistical, dat voor het zesde achtereenvolgende jaar is gehouden. Het onderzoek  houdt het stressniveau bij door makelaars te vragen hun stress op een schaal van 1 tot 10 te beoordelen.

In weer een moeilijk jaar voor makelaars heeft bijna de helft (48%) van de respondenten aangegeven  het afgelopen jaar last te hebben gehad van angst, bezorgdheid of zich overweldigd te hebben gevoeld (47%), terwijl meer dan een op de zes (17%) aangaf niet in staat te zijn geweest om hiermee om te gaan.

Zware werkdruk en verwachtingen klant

Uit de bevindingen blijkt dat makelaars bij nationale, regionale en provinciale bedrijven de druk voelen, omdat zware werkdruk, verwachtingen van klanten en regelgeving in combinatie met persoonlijke problemen voor meer druk dan ooit zorgen. De werkdruk blijft de belangrijkste oorzaak van stress, zo meldt 70% (-3% ten opzichte van 2024) van de makelaars, terwijl twee derde (66%) de hoeveelheid regelgeving en compliance als belangrijkste oorzaak noemt.

De op één na belangrijkste factor waren de eisen van klanten (53% -1% ten opzichte van 2024), gevolgd door de omgang met verzekeraars (49% -5%). Een aantal makelaars noemde ook personeelstekorten (46% +9%), een aanzienlijke stijging ten opzichte van de antwoorden van vorig jaar na drie jaar van gestage verbeteringen.Drie op de vijf (59%) nationale makelaars noemden dit als een probleem, waarbij één makelaar verklaarde: “

Omgaan met stress

Het is geruststellend dat de meeste makelaars (92% +1 ten opzichte van 2024) zich zeker voelen in het herkennen van de tekenen van een slechte geestelijke gezondheid. De meerderheid (93% -1%  is van mening dat ze over de middelen en technieken beschikken om met dagelijkse stress om te gaan.

Hoewel het stressniveau bleef stijgen, beoordeelde de meerderheid (85%) van de makelaars hun geestelijk welzijn als goed of zeer goed.Een klein aantal (4% +3%) gaf aan het afgelopen jaar vrij te hebben genomen om aan hun geestelijke gezondheid te werken. Desondanks gaf slechts één op de tien (9%) makelaars die mentale gezondheidsproblemen hadden gehad, aan dat ze hulp hadden gezocht bij een gezondheidsprofessional. Dit is een stijging ten opzichte van de bevindingen van vorig jaar (+6%), maar nog steeds lager dan de resultaten van 2023 (16%).

Een positief teken is dat een recordaantal makelaars (81% +2% ten opzichte van 2024) aangaf zich op hun gemak te voelen om hun mentale gezondheidsproblemen aan hun lijnmanager te melden, waarna de meeste managers (86%) actie ondernamen.Hoewel ze zich meer in staat voelen om problemen aan hun manager te melden, zei bijna een op de zes (15%) dat ze zich niet op hun gemak voelden om met hun manager over hun geestelijke gezondheid te praten.

Werkgevers ondernemen actie

Uit de enquête van dit jaar blijkt dat bedrijven positieve vooruitgang boeken om het stigma rond geestelijke gezondheid te verminderen en een meer ondersteunende omgeving te creëren. Meer dan driekwart (79%, +2%) van de makelaars zegt dat hun makelaarskantoor zich inzet voor het verbeteren van het welzijn. Dit cijfer is sinds 2020 geleidelijk gestegen (+9%).

Bijna driekwart (74%) van de makelaars is van mening dat hun organisatie zich steeds meer inzet om het stigma rond geestelijke gezondheid te verminderen. 86% zegt dat hun managers of werkgevers actie ondernemen op het gebied van geestelijke gezondheid, een stijging van 10% ten opzichte van 2020.

Makelaarskantoren versterken hun ondersteuning op het gebied van welzijn: driekwart (72% +6%) biedt flexibele werkopties om het welzijn op de werkplek te ondersteunen en meer dan de helft (55% +10%) biedt counselingondersteuning, een aanzienlijke stijging ten opzichte van de bevindingen van vorig jaar.

Meer dan de helft (52% +10%) biedt trainingen aan voor managers om hen bewust te maken van geestelijke gezondheid, terwijl meer dan de helft een vertrouwelijke hulplijn aanbiedt (51% +3%) en bijna de helft trainingen aanbiedt aan medewerkers om hen bewust te maken van geestelijke gezondheid (48% +7%). Er is een opvallende stijging te zien in het aantal makelaars dat externe consultants inschakelt om ondersteuning te bieden op het gebied van geestelijke gezondheid. Dit aantal is gestegen van één op de vijf (21%) in 2024 naar meer dan een derde (37%) dit jaar. Een kwart (24%) gaf aan dat ze verzekeraars inschakelen om hun inspanningen te ondersteunen.

Door meer toegang tot flexibele werkregelingen, uitgebreidere counselingdiensten, trainingen over geestelijke gezondheid voor zowel managers als medewerkers, en de introductie van ondersteuningsnetwerken en hulpprogramma’s voor medewerkers, tonen makelaars hun toewijding aan het begrijpen en aanpakken van geestelijke gezondheidsproblemen op de werkplek.

Op de vraag welke andere veranderingen makelaars zouden willen zien om hun geestelijke gezondheid en welzijn te ondersteunen, waren de meest populaire antwoorden een lagere werkdruk en meer personeel,

Toename in acceptatie

De houding ten opzichte van geestelijke gezondheid is ontegenzeggelijk  veranderd sinds de Broker Wellbeing Survey in 2019 werd gelanceerd.Meer dan de helft van de makelaars (51%) is van mening dat er nu een hoge mate van acceptatie is voor geestelijke gezondheid binnen de sector, een stijging van 8% ten opzichte van vorig jaar. Makelaars zijn echter van mening dat het bewustzijn over geestelijke gezondheid binnen de sector de afgelopen twee jaar is gestagneerd (63% in 2025).

Hoewel makelaars zich in staat voelen om hun mentale gezondheidsproblemen aan hun managers te melden, vindt minder dan twee derde (64%) dat ze hun mentale welzijn met collega’s kunnen bespreken, terwijl een op de tien (13%) aangeeft dat er nog steeds een stigma rust op mentale gezondheid.

Dave Carey, Ecclesiastical Insurance Managing Director Intermediary: “Helaas houdt geestelijke gezondheid geen rekening met grenzen, waardoor getroffen werknemers na hun werkdag niet kunnen ontsnappen. In veel gevallen dringt het helaas door in zowel de persoonlijke als de werkomgeving van individuen en kan het invaliderend zijn. Hoewel het bemoedigend is om te lezen dat makelaars zich veerkrachtiger voelen om met de gevolgen van geestelijke gezondheid om te gaan, blijft er een ‘stigma’ bestaan, waardoor werknemers niet zo vrijuit over geestelijke gezondheidsproblemen kunnen praten als over lichamelijke gezondheidsproblemen. Dit is iets waar onze sector zich mee bezig moet blijven houden, waarbij senior leidinggevenden een sleutelrol spelen bij het dagelijks in praktijk brengen van het bedrijfsbeleid op de werkplek. Ik vrees dat we nog veel werk te doen hebben.”