Duitse verzekeraarsorgansatie GDV:  e-auto’s en verbrandingsmotoren naderen elkaar qua schadebedrag en -frequentie

Met een groter modellengamma en een groeiend aantal elektrische auto’s in het algemeen, worden elektrische auto’s steeds meer de norm. Volgens een recente studie van het Duitse Verbond van Verzekeraars GDV  wordt dit ook weerspiegeld in de schadebedragen van elektrische auto’s.

Volgens een recente analyse van de GDV worden zowel de frequentie als het bedrag van schadeclaims voor elektrische auto’s en verbrandingsmotoren gelijkgetrokken: Terwijl volledige schadeclaims voor elektrische auto’s in de evaluatie van vorig jaar gemiddeld 20 tot 25% hoger lagen dan claims voor vergelijkbare auto’s met verbrandingsmotor, blijkt uit de huidige evaluatie dat dit nu nog maar 15 tot 20% is.

Een soortgelijke trend geldt voor de frequentie van schadeclaims: waar voorheen 15 tot 20% minder claims werden afgehandeld voor een’allrisk’-verzekering voor elektrische auto’s, ligt dit cijfer momenteel slechts 10 tot 15% lager. “Hoe meer elektrische auto’s er op de weg zijn, hoe minder hun schadelasten verschillen van vergelijkbare auto’s met een verbrandingsmotor,” zegt GDV adjunct-directeur Anja Käfer-Rohrbach.

Meer ervaring met beschadigde elektrische auto’s

“Elektrische auto’s maken steeds meer deel uit van het dagelijks leven: Een breder scala aan modellen bereikt een groter klantenbestand en garages, sleepbedrijven, brandweerkorpsen en experts hebben nu meer ervaring met beschadigde elektrische auto’s. Met deze nieuwe normaliteit nemen ook de eigenaardigheden die aanvankelijk werden waargenomen af.Met deze nieuwe normaliteit nemen de aanvankelijk waargenomen eigenaardigheden in de schadebalansen momenteel ook af,” zegt Käfer-Rohrbach.

Deze ontwikkeling is ook positief voor de mobiliteitstransitie: “Op de lange termijn hadden aanzienlijk hogere reparatiekosten de acceptatie van elektrische auto’s kunnen schaden. Maar met het oog op de ecologische uitdaging van klimaatverandering kunnen we het ons als maatschappij op de lange termijn niet veroorloven om auto’s te blijven aandrijven met fossiele brandstoffen.

 

Op 1 januari 2025 waren er in Duitsland ongeveer 1,65 miljoen elektrische auto’s geregistreerd. Dit betekent dat het aantal sinds 2021 meer dan vervijfvoudigd is. In totaal maken elektrische auto’s momenteel 3,3% uit van alle geregistreerde personenauto’s in Duitsland.