Volgens een recente studie liggen de schadekosten voor elektrische auto’s gemiddeld tot 25% hoger dan bij vergelijkbare verbrandingsmotoren. Verzekeraars vrezen negatieve gevolgen voor de mobiliteitstransitie.Volgens bevindingen van autoverzekeraars drijven aandrijfaccu’s, lange stilstandtijden en slechte diagnose- en reparatiemogelijkheden de reparatiekosten voor elektrische auto’s op. “Ongevallenschade aan een elektrische auto kost aanzienlijk meer dan aan een vergelijkbare auto met verbrandingsmotor”, zegt Jörg Asmussen, algemeen directeur van het Duitse Verbond van Verzekeraars GDV. Volgens een actueel onderzoek van de verzekeraarsorganisatie wordt bij de ‘all risks’-verzekering voor elektrische voertuigen tot 20% minder schade gemeld dan bij vergelijkbare verbrandingsmotoren, maar kost elke schade gemiddeld tot 25%.
Hoe autofabrikanten de kosten kunnen verlagen
Garages, sleepbedrijven, brandweerkorpsen en experts hebben meer ondersteuning nodig bij het omgaan met ernstig beschadigde elektrische auto’s,” zegt Asmussen. GDV roept fabrikanten op om accu’s al in de ontwerpfase van het voertuig zo goed mogelijk te beschermen tegen schade door ongevallen en om zinvolle diagnostische gegevens te verstrekken over de toestand van de accu na een ongeval. De huidige onzekerheid leidt tot hoge kosten: “Na ongevallen worden de tractiebatterijen vaak volledig vervangen. Bovendien worden de auto’s zeer lang in quarantaine bewaard of zelfs ondergedompeld in water in bluscontainers, wat resulteert in een totaal verlies,” zegt Asmussen. “Wat we in plaats daarvan nodig hebben zijn precieze criteria voor het omgaan met elektrische auto’s die betrokken zijn geweest bij ongevallen en economisch duurzame instructies voor het repareren of gedeeltelijk vervangen van beschadigde batterijen.” Anders vrezen verzekeraars negatieve gevolgen voor de mobiliteitstransitie: “Het feit dat we als samenleving onze voertuigen in de toekomst niet meer zullen aandrijven met fossiele brandstoffen is en blijft de enige juiste weg met het oog op de klimaatverandering. Maar als de reparatiekosten niet dalen, zullen ze de acceptatie van elektrische auto’s op de lange termijn in gevaar brengen,” aldus Asmussen. Beide factoren – het lagere aantal schadeclaims, maar ook de hogere kosten – worden door autoverzekeraars in aanmerking genomen bij het berekenen van de individuele typeklassen van het betreffende model. Als gevolg daarvan kunnen hoge reparatiekosten ook leiden tot een hogere premie.Maar als de reparatiekosten niet dalen, zullen ze de acceptatie van elektrische auto’s op de lange termijn in gevaar brengen,” zegt Asmussen. Beide factoren – het lagere aantal schadeclaims, maar ook de hogere kosten – worden door autoverzekeraars meegenomen in de berekening van de individuele typeklassen van het betreffende model. Als gevolg daarvan kunnen hoge reparatiekosten ook leiden tot een hogere verzekeringspremie.”
|
.