Gezien het toenemende aantal ongelukken in de internationale zeevaart en de daarmee gepaard gaande miljarden schade, moet de brandbeveiligingsstrategie op schepen dringend worden gemoderniseerd. “Branden in de internationale zeevaart vormen een groot gevaar voor de bemanning en leiden steeds vaker tot het totale verlies van het schip en een groot deel van de lading”, waarschuwt Anja Käfer-Rohrbach, adjunct-directeur van de Gesamtverband der Deutschen Versicherungswirtschaft (GDV)..
Zij verwijst na enkele recente calamiteiten op zee. Slechts enkele dagen na de brand op het autotransportschip “Morning Midas” brandt het containerschip “MV WAN HAI 503” in de Indische Oceaan. In beide gevallen kon de bemanning de brand niet blussen, maar moest het schip verlaten en aan de vlammen overlaten. Bij de huidige brand worden bovendien vier bemanningsleden vermist. Gezien de totale waarde van maximaal een miljard euro worden reders opgeroepen om schepen en ladingen beter te beschermen.
Moderne brandblussystemen
Volgens de brandveiligheidsexperts van de GDV zouden veel brandrampen op volle zee kunnen worden voorkomen als de schepen zouden zijn uitgerust met moderne brandblussystemen in plaats van met technologie uit de jaren 50. Momenteel worden branden op zowel containerschepen als autotransportschepen te laat ontdekt en kunnen ze niet effectief worden bestreden met de middelen aan boord. “De brandblussystemen op containerschepen moeten dringend worden gemoderniseerd. Er zijn onder andere systemen nodig die elk punt op het schip effectief kunnen bereiken zonder dat mensen zichzelf in gevaar hoeven te brengen”, aldus Käfer-Rohrbach. Ook moeten containerschepen worden onderverdeeld in brandcompartimenten die de verspreiding van het vuur met automatische watergordijnen voorkomen.
De GDV brengt zijn voorstellen voor brandbeveiliging op internationaal niveau in, met name bij de Internationale Maritieme Organisatie (IMO), die deel uitmaakt van de Verenigde Naties. “Brandbeveiliging in de zeevaart is een mondiaal probleem dat alleen op internationaal niveau kan en moet worden opgelost”, aldus Käfer-Rohrbach