Duitse motorrijtuigenverzekeraars dreigen twee miljard euro verlies te lijden

Autoverzekeraars in Duitsland zullen in 2024 nog steeds aanzienlijk meer geld moeten uitgeven dan ze verdienen. De belangrijkste redenen hiervoor zijn de prijzen voor reserveonderdelen, die al jaren stijgen, en de hoge uurtarieven die garages in rekening brengen.

“Volgens onze huidige prognoses zullen autoverzekeraars een verlies van ongeveer twee miljard euro boeken. De premie-inkomsten zullen stijgen tot ongeveer 33,8 miljard euro, maar verzekeraars zullen voor elke euro die ze verdienen 1,06 euro moeten uitgeven aan claims en administratie”, zegt Jörg Asmussen, Managing Director van GDV. Vorig jaar moesten autoverzekeraars al een verlies van meer dan drie miljard euro accepteren.

De slechte cijfers zijn grotendeels te wijten aan het feit dat de reparatiekosten al jaren stijgen. “Zowel reserveonderdelen als het werk in autowerkplaatsen worden steeds duurder: de prijzen van reserveonderdelen zijn met meer dan zes procent gestegen ten opzichte van het voorgaande jaar. De werkplaatskosten bereikten in 2023 al een recordhoogte van 188 euro per uur,” zegt Asmussen. In 2023 kostte de gemiddelde schadeclaim bij een aansprakelijkheidsverzekering voor een auto ongeveer 4.000 euro. Tien jaar eerder was dat nog 2.500 euro.

Hoe de huidige situatie de premies voor autoverzekeringen zal beïnvloeden, is een bedrijfsspecifieke beslissing voor elke individuele verzekeraar en geen zaak voor de vereniging. “Maar natuurlijk is er een verband tussen de ontwikkeling van schadeclaims en de premies voor autoverzekeringen,” zegt Asmussen. Daarnaast verwacht ook de toezichthouder op verzekeringen BaFin dat autoverzekeraars bij het berekenen van hun premies op de juiste manier rekening houden met de inflatie van schadeclaims.