Duitse autoverzekeraars verwachten verder stijgende reparatiekosten 

 

Stijgende prijzen voor reserveonderdelen en hoge werkplaatskosten drijven al jaren de uitgaven van autoverzekeraars voor autoreparaties omhoog. Volgens een recente prognose van de GDV zal hierin ook in 2025 geen verandering komen.Volgens de eerste cijfers van de autoverzekeraar zullen de reparatiekosten voor auto’s ook in 2025 sterk blijven stijgen. In een recente prognose op basis van het eerste kwartaal verwacht het Gesamtverband der Deutschen Versicherungswirtschaft (GDV) dat verzekeraars ongeveer 4,5% meer zullen moeten uitgeven aan schade dan vorig jaar.

De GDV schrijft de nieuwe prijsstijging vooral toe aan stijgende prijzen voor reserveonderdelen en reparatiewerkzaamheden. “We zien al jaren dat zowel de reparatiekosten als de prijzen van reserveonderdelen veel sneller stijgen dan de algemene inflatie en we zien nu de eerste tekenen dat deze ontwikkeling zich ook in 2025 zal voortzetten”, zegt Jörg Asmussen, algemeen directeur van de GDV. Hij heeft vooral kritiek op de ontwerpbescherming voor autofabrikanten: “Dit quasi-monopolie voor zichtbare reserveonderdelen zoals spatborden, koplampen of kofferbakdeksels is uitgegroeid tot een regelrechte kostenval voor automobilisten, omdat de fabrikanten de prijzen bijna naar believen kunnen dicteren.”

Reparatieclausule

De Duitse regering heeft in 2020 weliswaar een reparatieclausule ingevoerd, maar dankzij uit de hand gelopen overgangstermijnen zal er pas in 2045 echt vrije concurrentie op de onderdelenmarkt zijn. “Volgens analyses van de GDV waren reserveonderdelen in 2024 ongeveer 75% duurder dan in 2014”, aldus Asmussen. De algemene inflatie bedroeg in dezelfde periode echter slechts ongeveer 28%.

Door de snel stijgende reparatiekosten hebben autoverzekeraars de afgelopen twee jaar verliezen van bijna vijf miljard euro moeten incasseren en hebben zij op hun beurt gereageerd met premieverhogingen. Volgens de huidige GDV-prognose zouden de autoverzekeraars in 2025 onder de streep geen verdere verliezen moeten lijden; alleen bij de volledige cascoverzekering zouden de uitgaven voor schade en administratie de premie-inkomsten blijven overstijgen. Het resultaat hangt hier onder andere af van het verloop van het hagel- en onweersseizoen in de zomer.

“Onze eerste cijfers laten zien dat de prijsdruk in de autoverzekeringen ook in het lopende jaar hoog blijft”, aldus Asmussen. Hoe deze ontwikkeling zich concreet zal uitwerken op de premies van de autoverzekeringen, blijft echter aan elke individuele verzekeraar om te beslissen. Niet in de laatste plaats verwacht ook de verzekeringstoezichthouder BaFin van de autoverzekeraars dat zij bij de berekening van hun premies op passende wijze rekening houden met de schadelijnstijging.