Containerschepen, vooral die elektrische voertuigen vervoeren, moeten worden opgedeeld in brandcompartimenten om het risico op brand op zee te verminderen, aldus algemeen directeur van de Duitse verzekeraarsorganisatie GDV Jörg Asmussen. Tijdens het deze week begonnen IUMI-congres zei hij dat het risico van branden veroorzaakt door lithium-ion batterijen in elektrische voertuigen om grotere investeringen vraagt om verouderde blussystemen te upgraden.
“Als de batterijen vlam vatten, is het moeilijk om de brand onder controle te krijgen met conventionele blussystemen”, zei Asmussen, die opriep tot de installatie van sprinklers in brandcompartimenten om het risico op verspreiding van de brand te beheersen. “Brandblussystemen hebben de afgelopen decennia geen gelijke tred gehouden met de ontwikkeling in omvang van schepen.
Gezien de totale waarde van maximaal € 1 miljard moeten het schip en zijn lading beter worden beschermd, zegt Asmussen. “We hebben brandblussystemen nodig die effectief elke plek op het schip kunnen bereiken zonder dat mensen zichzelf in gevaar hoeven te brengen”.